RSS
Wecome to my Blog, enjoy reading :)

Wednesday, April 4, 2012

PERALATAN DALAM TERAPI HAIWAN

Penulis : Nurul Hasriah bt Zakaria


            

Semasa mejalani terapi haiwan, antara perkara penting dan perlu diambil kira ialah peralatan yang digunakan semasa proses terapi itu dijalankan. Terdapat pelbagai peralatan yang digunakan untuk menjalani terapi haiwan seperti kuda, anjing dan kucing. Hal ini bertujuan untuk keselesaan seseorang dan yang paling penting ialah sebagai langkah keselamatan semasa menjalani terapi tersebut. antara peralatan asas yang digunakan semasa terapi haiwan adalah seperti berikut :-

Peralatan untuk Terapi Kuda.

Pelana dan pad pelana








           

           



Pelana dan pad pelana bertujuan untuk:

  • menyerap   kelembapan
  • memberi perlindungan kepada kuda daripada kecederaan atau belakang yang sensitif.
  • Keselesaan kepada penunggang.

Tali pengekang dan bit


BIT
  TALI PENGEKANG

Tali pengekang dan bit akan disertakan dan pasang bersama di sekeliling bahagian kepala dan mulut kuda. Tali pengekang dan bit digunakan untuk mengawal pergerakan kuda semasa menunggang.


But
 

Kasut but juga adalah merupakan antara alatan yang perlu digunakan semasa menunggang kuda. Pemakaian but ini adalah untuk melindungi buku lali dan kaki daripada sebarang kecederaan di samping memberi keselesaan semasa menunggang.

Topi / helmet


 
Topi keledar untuk menunggang kuda adalah alatan yang paling penting semasa aktiviti menunggang kuda. Ianya sangat penting sebagai langkah keselamatan sekiranya penunggang terjatuh daripada kuda dan topi ini berfungsi sebagai alat pelindung kepala dan mengelakkan daripada berlakunya kecederaan di bahagian kepala.





PERALATAN TERAPI ANJING & TERAPI KUCING


         

Selain kuda, haiwan peliharaan seperti kucing dan anjing juga boleh dijadikan sebagai terapi haiwan. Melalui peralatan yang digunakan oleh seseorang untuk bermain dan berinteraksi dengan haiwan-haiwan ini, ia mampu menimbulkan keseronokan dalam diri seseorang terutamanya kepada individu berkeperluan khas. Secara tidak langsung, interaksi yang dibina dengan haiwan melalui peralatan yang digunakan juga mampu meningkatkan kemahiran motor seseorang sama ada dari aspek motor halus dan motor kasarnya.

Antara peralatan yang biasa di gunaknan untuk haiwan seperti kucing dan anjing adalah seperti berikut:
 -
Peralatan – kucing


Feather Ball Cat Teaser

Bell ball


Softy ball

Fishbone Catnip Teaser

Peralatan – anjing



Dog chew toys


Rubber ball


peralatan-peralatan seperti ini adalah merupakan salah satu medium kepada interaksi antara kanak-kanak dengan haiwan. proses bermain yang menggunakan alatan permaianan seperti ini adalah merupakan terapi bagi kanak-kanak terutamanya bagi kanak-kanak dengan keperluan khas. hal ini kerana wujudnya interaksi melalui proses bermain itu sendiri. 


 







0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 SENSE OF SIXTH Powered by Blogger
Blogger Templates created by Deluxe Templates
Wordpress by Ezwpthemes