Penulis : Aisyah binti Nasir
Kesimpulannya,
murid-murid berpendidikan khas perlu diberi peluang untuk menjalani terapi
hidro. Hal ini kerana terapi ini mampu membantu kanak-kanak khas yang melatih
fizikal mereka bergerak dengan betul. Terutamanya pada kanak-kanak ’cerebral
palsy’, semasa menjalani terapi hidro, mereka akan mendapat kebebasan bergerak
di dalam air kerana kebanyakan diantara mereka terbatas pergerakannya di darat.
Sebagai contoh, bagi kanak-kanak cerebaral palsy yang mempunyai masalah
ketegangan otot kaki. Semasa berada di
dalam air suhu air yang sesuai akan memabntu otot menjadi lembut. Rintangan yang
diberikan oleh air juga akan menjadikan otot mereka lebih kuat. Mereka yang
menjalani terapi hidro juga akan mempunyai keyakinan diri yang tinggi dan beraa
seronok menjalani terapi ini.Walaubagaimanapun, terapi ini memerlukan nasihat
daripada pakar. Tanpa nasihat daripada pakar, kanak-kanak ini mungkin akan
menghadapi lebih banyak lagi masalah teruatamanya jika teknik yang salah
digunakan.
Terdapat beberapa tempat yang boleh dijadikan sebagai tempat untuk
menjalani terapi hidro iaitu seperti kolam renang dan jakuzi. Guru-guru
perlulah mempunyai teknik yang betul sebelum membawa kanak-kanak khas ini
menjalani terapi hidro. ’Eye contact’ amatlah penting antara guru dan murid
supaya murid faham apa yang perlu mereka lakukan dan untuk mengelakkan mereka
daripada hilang tumpuan. Justeru, terapi hidro boleh dijadikan sebagai satu
terapi berwajib bagi kanak-kanak berkeperluan khas sebagai latihan berasaskan
fizikal, mental, emosi, intelektual dan sosial supaya mereka dapat menjalani
kehidupan yang lebih baik kelak.
0 comments:
Post a Comment