RSS
Wecome to my Blog, enjoy reading :)

Tuesday, May 15, 2012

NOTA TERAPI DALAM PENDIDIKAN KHAS


Terapi Dalam Pendidikan Khas PKB 3109

Definisi terapi
• Rawatan pemulihan ke atas pesakit yang pernah menghidapi sebarang penyakit atau mengalami sesuatu kecederaanbertujuan mengembalikan kefungsian badan secara normal. usaha untuk memulihkan kesihatan orang yang sedangsakit’ 

Keperluan terapi utk murid PK
•Kesediaan utk belajar dr segi mental,fizikal,emosi dan sosialisasi
•Ketahanan diri utk belajar/bekerja dlm jangka masa yg lama
•Sebagai motivasi kpd murid
•Membina konsep kendiri
•Merangsang pengalian darah dan oksigen
•Meningkatkan komunikasi

Kepentingan terapi
•Meningkatkan kemahiran pengamatan (pendengaran dan penglihatan)
•Membantu untuk meningkatkan kemahiran bersosial murid.
•Memperbaiki kualiti hidup dan keyakinan diri.
•Mengurangkan tekanan dan gangguan mental serta emosi
•Membantu dan merangsang pertuturan dan komunikasi
•Merangsang pemikiran dan kreativiti murid
•Membantu perkembangan fizikal dan tubuh badan
•Membantu untuk meningkatkan keupayaan mental, emosi dan kesihatan.

Jenis terapi
•Fisio
•Cara kerja
•Pertuturan
•Muzik dan nyanyian
•Seni visual
•Hidro
•Pergerakan kreatif 
•Main
•Alternatif 
Aroma
Herba
Ozon
Floortime
Pasir 
Haiwan
Snoozeland

Proses terapi
•Asessment/penilaian keperluan
•Perancangan tujuan/hasil
•Rawatan
•Penilaian progress

Terapi Fisio
•Dilakukan utk membantu kembangkan kemampuan motor kasar.
•Membantu seseorang kembali ke tahap fungsi fizikal tertinggi yang mampu dicapainya.
•Meliputi otot-otot besar pada badan. (bejalan,berlari,melompat,menendang)
•Tumpuan utama -pergerakan terkawal dan seimbang, peningkatan tenaga dan stamina untuk kebolehan bergerakdengan baik
•Aktiviti fisio terapi ( menggunakan alatan :bola )
Berlari ke arah bola
Melantun bola ke lantai
Membaling bola
Menyambut bola
Menggelek bola guna kaki

Terapi Cara Kerja
•Dilakukan untuk membantu seseorang menguasai kemahiran motor halus dengan lebih baik
•Kemampuan sesorang utk melakukan sesuatu dengan otot-otot kecil yang ada
•Meningkatkan tahap kefungsian seharian dan mencegah ketidakupayaan/kecacatan keatas individu yang mempunyaimasalah mental dan fizikal pada semua peringkat umur 
•Aktiviti yg boleh dibuat
Menulis
Melukis
Menggunting dan menampal
Membutang baju
Mengikat tali kasut
Melipat baju
Membuat rantai manik

Terapi Pertuturan
•Dilakukan utk membantu seseorang menguasai pertuturan atau komunikasi dengan lebih baik
•Masalah dalam menghasilkan bunyi dan ketidakupayaan memahamiatau membina ayat utk memberi idea.
•Dilakukan kepada
Kanak-kanak lewat pertuturan(speech delay)
Bibir /lelangit sumbing
Kanak-kanak dgn masalah pertuturan khusus(autisma,CP,down syndrom)
Gagap dan sengau
Pesakit stroke
•Punca masalah
Masalah pendengaran
Kognitif(daya pemikiran)/ lewat perkembangan
Otot lisan lemah
Kecacatan masa lahir 
Masalah pernafasan
Kecederaan otak
Masalah dalam proses penelan makanan

•Strategi pemulihan
Aktiviti intervensi bahasa
Terapi artikulasi
Terapi motor lisan

•Aktiviti yang boleh dilakukan
Menggerakkan lidah (atas,bawah,kiri,kanan)
Membunyikan vokal dengan panjang
Aktiviti senaman muka dan mulut: menguap,mengunyah(tengah,kiri,kanan)
Meniup belon
Meniup warna air pd kertas guna straw
Tiup bola pingpong dlm bekas berisi air 
‘Tounge twister’

Terapi Muzik Dan Nyanyian
•Menggunakan muzik utk pemulihan,pemeliharaan, dan peningkatan teraf kesihatan mental dan fizikal
•Perubahan dr segi kognitif,sosial dan emosi dpt dicapai dengan teknik tertentu
•Objektif terapi
Pengurusan T/L
Tingkatkn penglahiran perasaan
Tingkatkan harga diri
Tingkatkan keupayaan/kemajuan akademik
Kembangkan emosi
Mudahkan komunikasi interpersonal dan intrapersonal
Latih pertuturan
•Aktiviti terapi muzik
Membuat pergerakan mengikut lagu
Menulis lirik lagu ( meluahkan perasaan )
Bermain berlatar belakangkan muzik
Mengenal dan membuat latihan guna/bunyikan alat muzik
Latihan praktikal guna alat bunyian

Terapi Seni Visual
•Menggunakan media seni, imej, proses kreativiti seni dan tindak balas individu untuk menghasilkan produk

Kepentingan –
Menyelesaikan konflik emosi
Meningkatkan kesedaran dan semangat kendiri
Membina kemahiran sosial
Mengubah tingkah laku
Membina strategi penyelesaian masalah
Meningkatkan kemahirn penguasaan hidup

•Memperbaiki kognitif, sosial, dan kemahiran interpersonal dan memperbaiki kepuasan diri.
•Aktiviti yang boleh dilakukan
Catan
Kolaj dan asemblaj
Reka bentuk
Anyaman
Kraftangan
Pengubahsuaian alat utk jadikan benda lain



Terapi Hidro
•Menggunakan air sebagai medium semulajadi utk meringankan/mengubah keadaan sediaada kpd yg lebih baik
•Dilakukan dlm 3 bentuk ( padat ’ketulan ais’,cecair,wap)
•Sesuai utk perkembangan fizikal, pergerakan motor kasar&halus serta mental
•Otot dan otak dirangsang kerana pergerakan dlm air lebih mudah dan meredakan ketegangan dan rasa sakit
•Elemen penting dlm terapi hidro
Keselamatan di air 
Apungan
Berenang
Pernafasan

•Faedah terapi hidro
Air panas meregangkan dan dapat stimulasi sistem pertahanan badan
Air sejuk dapat mengurangkan radang
Merawat masalah pernafasan
Memberikan keyakinan dan motivasi
Merangsang pergerakan
Mengurangkan ketegangan otot
Meningkatkan kecergasan kardiovaskular 

•Langkah keselamatan
Aktiviti regangan sebelum masuk ke air 
Pastikan paras air yg sesuai utk murid
Alatan yang sesuai digunakan
Pakaian yang sesuai
Kawalan guru yang lebih



•Aktiviti yang boleh dilakukan
Regangan dan pemanasan badan.
Penyesuaian diri dengan air.
Membina keyakinan diri.
Menguatkan motor kasar(kaki).
Kawalan Pernafasan.
Kayuhan kaki dan imbangan.
Berjalan di dalam air dan apungan.
Berjalan sambil menguak tangan.

Terapi Pergerakan Kreatif 
•Membantu kanak-kanak meningkatkan perkembangan menyeluruh mereka
•Memberi tumpuan kepada penggunaan sepenuhnya pancaindera yang memberi peluang kpd kanak-kanak utk menerokapersekitarannya secara semulajadi
•Melalui pengalaman kinestatik yg diperolehi, kanak-kanak akn memperolehi pengalaman dan pembelajaran yang lebihmenyeronokkan.
•Antara aktiviti yg boleh dilakukan
Gimrama
Tarian moden
Tarian tradisional
Pergerakan berkumpulan dan berpasangan ( cap kali cap)
Tiru gaya haiwan bergerak

Terapi Main

Membantu murid menunjukkan komitmen/kesungguhan dan fokus yang sepenuhnya terhadap aktiviti yang dijalankan
•Kanak-kanak secara aktif memaparkan dunia sebenar imaginasi mereka
•Penerokaan wujud semasa bermain yang melahirkan pengalaman baru


•Tujuan terapi main
Mengurangkan masalah T/L dan emosi
Meningkatkan komunikasi, persefahaman dan ekspresi verbal
Mampu menilai diri sendiri
Meningkatkan keupayaan mempercayai seseorang
Merawat gangguan perkembangan normal

•Perbezaan terapi main dengan bermain.
Terapi main :
Mempunyai objektif yang ditetapkan
Mempunyai perancangan awal
Mempunyai kawalan spesifik
Menggunakan alatan tertentu untuk mencapai objektif 
Mengikut masa yang telah ditetapkan

Terapi alternatif 

•Aroma terapi
•Terapi herba
•Terapi ozon
•Terapi floortime
•Terapi pasir 
•Terapi haiwan
•Terapi snoozeland

Aroma Terapi
•Dapat mengurangkan stres, menenangkan fikiran dan membangkitkan semangat dan ghairah.
•Dipercayai dapat membersihkan racun/toksid dalam tubuh


•Jenis dan manfaat aroma terapi
Citronella – kurangkan ketegangan,meredakan hidung tersumbat
Lavender – memudahkan tidur,meredakan kegelisahan
Teh hijau – perbaiki sistem peredaran darah,membersihkan paru-paru
Rose – baiki metabolisma dan sistem peredaran darah,seimbangkan hormon
Green apple – menyembuhkan mabuk,menguatkan sistem pencernaan
Lemon kurangkan stress dan anti depresi, meningkatkan mood

Terapi Herba
•Herba adalah segala bahan ( tumbuhan,haiwan,ikan,garam/batuan) yang mengandungi satuatau beberapa bahan aktif yang dapat digunakan utk tujuan pengubatan.
•Mengembalikan keseimbangan tubuh dan bukan sekadar utk sembuhkan penyakit
•Dilakukan secara sinergi (tidak berasingan,diikuti dengan herba lain yang ada sifat yang berbeza dr herba yg telahdigunakan)
•Tujuan dilakukan sinergi
cepatkan penyembuhan
tambah khasiat ubat
kurangkan sifat kekuatan ubat
hilangkan efek sampingan

•proses terapi herba
Release(mengeluarkan)
– racun dan toksid dikeluarkan dr badan
Relax(merehatkan)
– badan diletakkan dalam keadaan suhu yang stabil,alkali dan asid dlm tahap paling baikagar dpt bantu sistem imunisasi.
Regeneration(pembinaan semula)
– ganti sel-sel yang mati dengan baru
Refunction(mengembalikan fungsi)
– organ kembali berfungsi secara normal
Terapi Ozon
•Dikenalpasti sebagai satu terapi yg amat selamat tnpa kesan sampingan
•Berguna utk tujuan pencegahan pelbagai penyakit
•Awalnya digunakan utk merawat luka yang dijangkiti kanser 
•Medical ozon iaitu campuran ozon dan hidrogen yang dihasilkan dlm bentuk gas digunakan.
•Menghapuskan pelbagai virus,yis,fugus dan protozoa

•Tujuan terapi ozon
Tingkatkan pertahanan badan
Bersihkan darah
Normalkan proses penghasilan hormon dan enzim
Kurangkan keradangan
Menenangkan sistem saraf 
Memberhentikan pendarahan

Terapi Floortime
•Menggunakan segala keupayaan kanak-kanak menerusi interaksi yang dirancang sesuai dengan sistem saraf kanak-kanakdalam suasana yang menyeronokkan
•Mengikut kehendak dan kegemaran kanak-kanak
•Boleh dilaksanakan oleh ibu bapa/individu dengan pengalaman yang minima dan menyeronokkan
•Knak-kanak dapat meningkatkan dan membina hubungan yang lebih baik dengan orang dewasa yang berinteraksidengan mereka

•6 peringkat asas perkembangan:
Self regulation and interest in the world
Intimacy or a special love for the world of human relation
Komunikasi 2 hala
Komunikasi kompleks
Emotional idea
Emotional thinking

Terapi Pasir 
•memberi peluang kepada mereka meluahkan apa yang terbuku di dalam hatinya tanpa paksaan
•penggunaan terapi permainan pasir membuatkan kanak-kanak lebih rileks
•pergerakan otot yang diselarikan dengan perasaan ketika melakukan permainan pasir menyebabkan kanak-kanak lebihfokus dan akhirnya punca sebenar kemarahan atau ketegangan dapat dikeluarkan
•pemilihan alat permainan untuk diletakkan di dalam kotak pasir menjadi simbol terhadap perasaan mereka, sama adamarah, benci, sayang dan sebagainya.

•Tujuan terapi pasir 
Melatih daya kreativiti kanak-kanak
Menghilangkan rasa marah
Percaya kepada diri sendiri utk mencipta sesuatu
Meningkatkan keyakinan diri
Mengembangkan imaginasi dan penggunaan visual kanak-kanak

Terapi Haiwan
•Haiwan peliharaan yang terdiri daripada binatang seperti kucing, anjing, burung, ikan, kuda biasanya digunakan dalamterapi ini.
•Membantu dalam masalah psikologi, mental, emosional, lemah fizikal, kemampuan berbahasa dan bertutur serta autisme.( terapi berkuda)
•Tujuan terapi haiwan
Melatih rasa tanggung jawab dan kasih sayang
Mengurangkan kadar kemarahan
Tingkatkan semangat dan belaian kasih sayang
Melatih kawalan emosi diri
Melatih sifat berdikari dan memotivasi diri sendiri
Tingkatkan tahap komunikasi
Terapi Snoozeland
•Terapi stimulasi multisensori(visual,auditori,taktile,pembauan) yang digunakan utk kanak-kanak masalah mental,autisma,cedera otak dan masalah perkembangan fizikal
•Dirancang utk memberi stimulus pada berbagai pancaindera dengan menggunakan efek lampu,suara,muzik,bau dll.
•Suasana utk terapi ini mestilah kondusif,tenang,rekreasional dan tidak mengancam
•Dapat membina kawalan diri yang lebih baik, peningkatan rasa percaya kepada diri dan mengurangkan stress.

•Aktiviti yg boleh dijalankan
Berbaring,bermain dan memeluk bantal
Menikmati buaian
Dengar muzik instrumental
Buat suara lucu dgn alat khusus
Bermain dgn tangga/cermin
Perhatikan pola lampu berkelip-kelip
Menyelam di kolam mand

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 SENSE OF SIXTH Powered by Blogger
Blogger Templates created by Deluxe Templates
Wordpress by Ezwpthemes