Terapi
Dalam Pendidikan Khas PKB 3109
Definisi
terapi
•
Rawatan pemulihan ke atas pesakit yang pernah menghidapi sebarang penyakit
atau mengalami sesuatu kecederaanbertujuan mengembalikan kefungsian badan
secara normal. ‘usaha
untuk memulihkan kesihatan orang yang sedangsakit’
Keperluan
terapi utk murid PK
•Kesediaan
utk belajar dr segi mental,fizikal,emosi dan sosialisasi
•Ketahanan
diri utk belajar/bekerja dlm jangka masa yg lama
•Sebagai
motivasi kpd murid
•Membina
konsep kendiri
•Merangsang
pengalian darah dan oksigen
•Meningkatkan
komunikasi
Kepentingan
terapi
•Meningkatkan
kemahiran pengamatan (pendengaran dan penglihatan)
•Membantu
untuk meningkatkan kemahiran bersosial murid.
•Memperbaiki
kualiti hidup dan keyakinan diri.
•Mengurangkan
tekanan dan gangguan mental serta emosi
•Membantu
dan merangsang pertuturan dan komunikasi
•Merangsang
pemikiran dan kreativiti murid
•Membantu
perkembangan fizikal dan tubuh badan
•Membantu
untuk meningkatkan keupayaan mental, emosi dan kesihatan.
Jenis
terapi
•Fisio
•Cara
kerja
•Pertuturan
•Muzik
dan nyanyian
•Seni
visual
•Hidro
•Pergerakan
kreatif
•Main
•Alternatif
○Aroma
○Herba
○Ozon
○Floortime
○Pasir
○Haiwan
○Snoozeland
Proses
terapi
•Asessment/penilaian
keperluan
•Perancangan
tujuan/hasil
•Rawatan
•Penilaian
progress
Terapi
Fisio
•Dilakukan
utk membantu kembangkan kemampuan motor kasar.
•Membantu
seseorang kembali ke tahap fungsi fizikal tertinggi yang mampu dicapainya.
•Meliputi
otot-otot besar pada badan. (bejalan,berlari,melompat,menendang)
•Tumpuan
utama -pergerakan terkawal dan seimbang, peningkatan tenaga dan stamina
untuk kebolehan bergerakdengan baik
•Aktiviti
fisio terapi ( menggunakan alatan :bola )
○Berlari
ke arah bola
○Melantun
bola ke lantai
○Membaling
bola
○Menyambut
bola
○Menggelek
bola guna kaki
Terapi
Cara Kerja
•Dilakukan
untuk membantu seseorang menguasai kemahiran motor halus dengan lebih baik
•Kemampuan
sesorang utk melakukan sesuatu dengan otot-otot kecil yang ada
•Meningkatkan
tahap kefungsian seharian dan mencegah ketidakupayaan/kecacatan keatas
individu yang mempunyaimasalah mental dan fizikal pada semua
peringkat umur
•Aktiviti
yg boleh dibuat
○Menulis
○Melukis
○Menggunting
dan menampal
○Membutang
baju
○Mengikat
tali kasut
○Melipat
baju
○Membuat
rantai manik
Terapi
Pertuturan
•Dilakukan
utk membantu seseorang menguasai pertuturan atau komunikasi dengan lebih baik
•Masalah
dalam menghasilkan bunyi dan ketidakupayaan memahamiatau membina ayat utk
memberi idea.
•Dilakukan
kepada
○Kanak-kanak
lewat pertuturan(speech delay)
○Bibir
/lelangit sumbing
○Kanak-kanak
dgn masalah pertuturan khusus(autisma,CP,down syndrom)
○Gagap
dan sengau
○Pesakit
stroke
•Punca
masalah
○Masalah
pendengaran
○Kognitif(daya
pemikiran)/ lewat perkembangan
○Otot
lisan lemah
○Kecacatan
masa lahir
○Masalah
pernafasan
○Kecederaan
otak
○Masalah
dalam proses penelan makanan
•Strategi
pemulihan
○Aktiviti
intervensi bahasa
○Terapi
artikulasi
○Terapi
motor lisan
•Aktiviti
yang boleh dilakukan
○Menggerakkan
lidah (atas,bawah,kiri,kanan)
○Membunyikan
vokal dengan panjang
○Aktiviti
senaman muka dan mulut: menguap,mengunyah(tengah,kiri,kanan)
○Meniup
belon
○Meniup
warna air pd kertas guna straw
○Tiup
bola pingpong dlm bekas berisi air
○‘Tounge
twister’
Terapi
Muzik Dan Nyanyian
•Menggunakan
muzik utk pemulihan,pemeliharaan, dan peningkatan teraf kesihatan mental dan
fizikal
•Perubahan
dr segi kognitif,sosial dan emosi dpt dicapai dengan teknik tertentu
•Objektif
terapi
○Pengurusan
T/L
○Tingkatkn
penglahiran perasaan
○Tingkatkan
harga diri
○Tingkatkan
keupayaan/kemajuan akademik
○Kembangkan
emosi
○Mudahkan
komunikasi interpersonal dan intrapersonal
○Latih
pertuturan
•Aktiviti
terapi muzik
○Membuat
pergerakan mengikut lagu
○Menulis
lirik lagu ( meluahkan perasaan )
○Bermain
berlatar belakangkan muzik
○Mengenal
dan membuat latihan guna/bunyikan alat muzik
○Latihan
praktikal guna alat bunyian
Terapi
Seni Visual
•Menggunakan
media seni, imej, proses kreativiti seni dan tindak balas individu untuk
menghasilkan produk
Kepentingan
–
○Menyelesaikan
konflik emosi
○Meningkatkan
kesedaran dan semangat kendiri
○Membina
kemahiran sosial
○Mengubah
tingkah laku
○Membina
strategi penyelesaian masalah
○Meningkatkan
kemahirn penguasaan hidup
•Memperbaiki
kognitif, sosial, dan kemahiran interpersonal dan memperbaiki kepuasan diri.
•Aktiviti
yang boleh dilakukan
○Catan
○Kolaj
dan asemblaj
○Reka
bentuk
○Anyaman
○Kraftangan
○Pengubahsuaian
alat utk jadikan benda lain
Terapi
Hidro
•Menggunakan
air sebagai medium semulajadi utk meringankan/mengubah keadaan sediaada kpd
yg lebih baik
•Dilakukan
dlm 3 bentuk ( padat ’ketulan ais’,cecair,wap)
•Sesuai
utk perkembangan fizikal, pergerakan motor kasar&halus serta mental
•Otot
dan otak dirangsang kerana pergerakan dlm air lebih mudah dan
meredakan ketegangan dan rasa sakit
•Elemen
penting dlm terapi hidro
○Keselamatan
di air
○Apungan
○Berenang
○Pernafasan
•Faedah
terapi hidro
○Air
panas meregangkan dan dapat stimulasi sistem pertahanan badan
○Air
sejuk dapat mengurangkan radang
○Merawat
masalah pernafasan
○Memberikan
keyakinan dan motivasi
○Merangsang
pergerakan
○Mengurangkan
ketegangan otot
○Meningkatkan
kecergasan kardiovaskular
•Langkah
keselamatan
○Aktiviti
regangan sebelum masuk ke air
○Pastikan
paras air yg sesuai utk murid
○Alatan
yang sesuai digunakan
○Pakaian
yang sesuai
○Kawalan
guru yang lebih
•Aktiviti
yang boleh dilakukan
○Regangan
dan pemanasan badan.
○Penyesuaian
diri dengan air.
○Membina
keyakinan diri.
○Menguatkan
motor kasar(kaki).
○Kawalan
Pernafasan.
○Kayuhan
kaki dan imbangan.
○Berjalan
di dalam air dan apungan.
○Berjalan
sambil menguak tangan.
Terapi
Pergerakan Kreatif
•Membantu
kanak-kanak meningkatkan perkembangan menyeluruh mereka
•Memberi
tumpuan kepada penggunaan sepenuhnya pancaindera yang memberi peluang
kpd kanak-kanak utk menerokapersekitarannya secara semulajadi
•Melalui
pengalaman kinestatik yg diperolehi, kanak-kanak akn memperolehi pengalaman dan
pembelajaran yang lebihmenyeronokkan.
•Antara
aktiviti yg boleh dilakukan
○Gimrama
○Tarian
moden
○Tarian
tradisional
○Pergerakan
berkumpulan dan berpasangan ( cap kali cap)
○Tiru
gaya haiwan bergerak
Terapi
Main
Membantu
murid menunjukkan komitmen/kesungguhan dan fokus yang sepenuhnya terhadap
aktiviti yang dijalankan
•Kanak-kanak
secara aktif memaparkan dunia sebenar imaginasi mereka
•Penerokaan
wujud semasa bermain yang melahirkan pengalaman baru
•Tujuan
terapi main
○Mengurangkan
masalah T/L dan emosi
○Meningkatkan
komunikasi, persefahaman dan ekspresi verbal
○Mampu
menilai diri sendiri
○Meningkatkan
keupayaan mempercayai seseorang
○Merawat
gangguan perkembangan normal
•Perbezaan
terapi main dengan bermain.
Terapi
main :
○Mempunyai
objektif yang ditetapkan
○Mempunyai
perancangan awal
○Mempunyai
kawalan spesifik
○Menggunakan
alatan tertentu untuk mencapai objektif
○Mengikut
masa yang telah ditetapkan
Terapi
alternatif
•Aroma
terapi
•Terapi
herba
•Terapi
ozon
•Terapi
floortime
•Terapi
pasir
•Terapi
haiwan
•Terapi
snoozeland
Aroma
Terapi
•Dapat
mengurangkan stres, menenangkan fikiran dan membangkitkan semangat dan ghairah.
•Dipercayai
dapat membersihkan racun/toksid dalam tubuh
•Jenis
dan manfaat aroma terapi
○Citronella
– kurangkan ketegangan,meredakan hidung tersumbat
○Lavender
– memudahkan tidur,meredakan kegelisahan
○Teh
hijau – perbaiki sistem peredaran darah,membersihkan paru-paru
○Rose –
baiki metabolisma dan sistem peredaran darah,seimbangkan hormon
○Green
apple – menyembuhkan mabuk,menguatkan sistem pencernaan
○Lemon kurangkan
stress dan anti depresi, meningkatkan mood
Terapi
Herba
•Herba
adalah segala bahan ( tumbuhan,haiwan,ikan,garam/batuan) yang mengandungi
satuatau beberapa bahan aktif yang dapat digunakan utk tujuan pengubatan.
•Mengembalikan
keseimbangan tubuh dan bukan sekadar utk sembuhkan penyakit
•Dilakukan
secara sinergi (tidak berasingan,diikuti dengan herba lain yang ada sifat yang
berbeza dr herba yg telahdigunakan)
•Tujuan
dilakukan sinergi
○cepatkan
penyembuhan
○tambah
khasiat ubat
○kurangkan
sifat kekuatan ubat
○hilangkan
efek sampingan
•proses
terapi herba
○Release(mengeluarkan)
– racun
dan toksid dikeluarkan dr badan
○Relax(merehatkan)
– badan
diletakkan dalam keadaan suhu yang stabil,alkali dan asid dlm tahap paling
baikagar dpt bantu sistem imunisasi.
○Regeneration(pembinaan
semula)
– ganti
sel-sel yang mati dengan baru
○Refunction(mengembalikan
fungsi)
– organ
kembali berfungsi secara normal
Terapi
Ozon
•Dikenalpasti
sebagai satu terapi yg amat selamat tnpa kesan sampingan
•Berguna
utk tujuan pencegahan pelbagai penyakit
•Awalnya
digunakan utk merawat luka yang dijangkiti kanser
•Medical
ozon iaitu campuran ozon dan hidrogen yang dihasilkan dlm bentuk gas digunakan.
•Menghapuskan
pelbagai virus,yis,fugus dan protozoa
•Tujuan
terapi ozon
○Tingkatkan
pertahanan badan
○Bersihkan
darah
○Normalkan
proses penghasilan hormon dan enzim
○Kurangkan
keradangan
○Menenangkan
sistem saraf
○Memberhentikan
pendarahan
Terapi
Floortime
•Menggunakan
segala keupayaan kanak-kanak menerusi interaksi yang dirancang sesuai dengan
sistem saraf kanak-kanakdalam suasana yang menyeronokkan
•Mengikut
kehendak dan kegemaran kanak-kanak
•Boleh
dilaksanakan oleh ibu bapa/individu dengan pengalaman yang minima dan
menyeronokkan
•Knak-kanak
dapat meningkatkan dan membina hubungan yang lebih baik dengan orang
dewasa yang berinteraksidengan mereka
•6
peringkat asas perkembangan:
○Self
regulation and interest in the world
○Intimacy
or a special love for the world of human relation
○Komunikasi
2 hala
○Komunikasi
kompleks
○Emotional
idea
○Emotional
thinking
Terapi
Pasir
•memberi
peluang kepada mereka meluahkan apa yang terbuku di dalam hatinya tanpa
paksaan
•penggunaan
terapi permainan pasir membuatkan kanak-kanak lebih rileks
•pergerakan
otot yang diselarikan dengan perasaan ketika melakukan permainan
pasir menyebabkan kanak-kanak lebihfokus dan akhirnya punca sebenar
kemarahan atau ketegangan dapat dikeluarkan
•pemilihan
alat permainan untuk diletakkan di dalam kotak pasir menjadi simbol
terhadap perasaan mereka, sama adamarah, benci, sayang dan sebagainya.
•Tujuan
terapi pasir
○Melatih
daya kreativiti kanak-kanak
○Menghilangkan
rasa marah
○Percaya
kepada diri sendiri utk mencipta sesuatu
○Meningkatkan
keyakinan diri
○Mengembangkan
imaginasi dan penggunaan visual kanak-kanak
Terapi
Haiwan
•Haiwan
peliharaan yang terdiri daripada binatang seperti kucing, anjing, burung,
ikan, kuda biasanya digunakan dalamterapi ini.
•Membantu
dalam masalah psikologi, mental, emosional, lemah fizikal, kemampuan berbahasa
dan bertutur serta autisme.( terapi berkuda)
•Tujuan
terapi haiwan
○Melatih
rasa tanggung jawab dan kasih sayang
○Mengurangkan
kadar kemarahan
○Tingkatkan
semangat dan belaian kasih sayang
○Melatih
kawalan emosi diri
○Melatih
sifat berdikari dan memotivasi diri sendiri
○Tingkatkan
tahap komunikasi
Terapi
Snoozeland
•Terapi
stimulasi multisensori(visual,auditori,taktile,pembauan)
yang digunakan utk kanak-kanak masalah mental,autisma,cedera otak dan
masalah perkembangan fizikal
•Dirancang
utk memberi stimulus pada berbagai pancaindera dengan menggunakan
efek lampu,suara,muzik,bau dll.
•Suasana
utk terapi ini mestilah kondusif,tenang,rekreasional dan tidak mengancam
•Dapat
membina kawalan diri yang lebih baik, peningkatan rasa percaya kepada
diri dan mengurangkan stress.
•Aktiviti
yg boleh dijalankan
○Berbaring,bermain
dan memeluk bantal
○Menikmati
buaian
○Dengar
muzik instrumental
○Buat
suara lucu dgn alat khusus
○Bermain
dgn tangga/cermin
○Perhatikan
pola lampu berkelip-kelip
○Menyelam
di kolam mand
0 comments:
Post a Comment