Pengurusan: proses
merancang,mengelola,m’arah&mengawal aktvt manusia dgn
campuran sumber lain dlm organisasi utk m’capai mtlmt yg
ditetapkn.
William,Charlie&Warren:1 proses m’gunapakai peralatan&sumber
manusia utk
m’capai sesuatu objektif yg ditentukn oleh
organisasi.
Pengurusan sukan: Sebrg gabungn kemahirn b’kaitn dgn
perancangn pengelolaan,
pengarahn,p’awaln,pengurusn budget.kepimpinan&penilaian dlm
konteks sesebuah organisasi/jbtn di mana produk/perkhidmatn
berkaitn dgn sukan.
POSDCORB(Luther
Gulick): 7 Peranan Pengurus
P(Planning):Merancang perkara mana yang perlu diutamakan
dahulu dan kaedah yang akan digunakan utk menyelesaikan mtlmt utk perusahaan.
O(Organizing):Menubuhkan struktur formal bidang kuasa
melalui subkerja yg disusun,ditentukan&diselaraskan bagi mencapai objektif.
S(Staffing):Kesemua fungsi kakitgn dlm
mengrekrut&melatih pekerja&mengekalkan kondisi kerja yg baik.
D(Directing):Tugas yang berterusn dlm m’bt
keputusn&merangkumkan mrk secr khusus&arahan
umum&arahan&berkhidmt sbg ketua perusahaan.
CO(Co-ordinating):Semua tugas penting dlm hubungkait semua
jenis bhgn pekerjaan.
R(Reporting):Menyampaikn semua mklmt kpd eksekutif yg
bertanggungjwb utk di inform ttg apa yang sedang berlaku serta diri sendiri
mengetahui&org bwhnnya di berikathu juga ttg
rekod,penyelidikn&pemeriksaan.
B(Budgeting):Budjet yg dikelurkan semua dlm bentuk
perancangn fiskal,akaun&kwln
Organisasi:1 unit sosial yg mengandungi 2/lbh individu
yg b’fungsi secr saling b’gantung utk m’capai mtlmt b’sama./unitsosial yg tlg
dibtk&diwujudkn utk m’capai mtlmt yg ditentukn.
Organisasi formal:1 sistem aktvtyg diselaraskn bg kump manusia
yg m’laksanakn tugas secr bekerjasama utk m’capai mtlmt b’sama dibwh
autoriti&kepimpinan.cth:hospital
Organisasi xformal:sistem norma&perlakuan yg diserapkn dlm
kump.tiada autoriti.
cth:kump p’bincgn,rakan
sebaya,ahli kelab
Teori Klasik:Berkait rapat dgn rekabtk&struktur
organisasi.Alat utama carta organisasi.
Pelopor:henri
fayol&max weber Cth soalan teori
klasik:
*bagaimana kerja
dibahagikn
*bagaimana tenaga
buruh dibahagikn
*berapa peringkt
autoriti dan kawalan
*berapa ramai pekerja
dlm setiap peringkat
*apakah tugas tertentu
setiap orang.
14 prinsip pengurusan
fayol
*pembhgian
kerja/autoriti&tanggungjwb/kesatuan arahan/susunan
autoriti/pemusatan/kesamaan halatuju/kesamarataan/susunan heirarki/inisiatif/disiplin/ganjaran
personel/jaminan perkhidmatan/kepentingn bersama/semangat kekitaan.
Max Weber:birokrasi
§ sistem pentadbiran formal yg dicipta utk
menentukn kecekapn&keberkesanan organisasi.
§ 5prinsip birokrasi:
*autoriti rasmi seorg
pengurus *jwtn berasaskn prestasi
*tugasan jawatn perlu
dijelaskn *susunan heirarki
*prosedur operasi
piawai (SOP)
Teori hbgn manusia
§ pengurusan yg mementingkn manusia lbh
b’ksn berbanding pengurusn mementingkn pengeluarn.ia mengemukakn soalan:
*apakh taraf hbgn yg
wujud *apakh peranan manusia dlm organisasi
*apakah keperluan
psikologi/sosial mereka *apakah semangat&sikap manusia ini.
*adakah wujud kump
xformal.
Kajian
Hawthorne(1924-1932)
*kajian oleh elton
mayo(harvard)
*nk kaji kesan
kecerahan cahaya ke ats prestasi&keletihn pekerja western electric.
*dapatan:walaupn thp
kecerahn cahaya dikwl,mrk msh mampu menningktkn pengeluarn.(mereka seronok
diberi perhatian khas)
Teori X&Y (Douglas
McGregor)
Teori X:pekerja yg
mls,xsukakn kerja,sentiasa m’bt yg plg minima,xm’punyai cita2 tinggi&akan
mengelakkn tanggungjwb
Teori Y:pekerja adlh
rajin,suka kpd kerja,kreatif,bertanggungjwb,m’punyai kerja terarah kendiri.
Teori Z(William Ouchi
1980):kombinasi antara teori X dan Y.pekerja diberi jaminan perkhidmatn jangka pjg,mementingkn
kerja secr kump,ganjaran diberi merangkumi kemahirn interpersonel,proses
komunikasi&m’bt keputusn (bkn stkt prestasi individu)
Sukan prestasi tinggi adatah merujuk kepada sukan pertandingan yang
diuruskan mengikut peraturan-peraturan dan syarat-syarat Persekutuan sukan
Antarabangsa dan
Jawatankuasa Olimpik
di peringkat kebangsaan dan antarabangsa bagi menentukan pemenang.
Sukan Massa (Sukan Untuk SemuaJ adatah merujuk kepada
aktiviti-aktiviti rekreasi fizikal dan sukan yang berlaku ecara spontan atau
diuruskan dengan tujuan untuk menggalakkan penyertaan yang tebih luas dan bukan
semata-mata untuk pertandingan di peringkat kebangsaan atau antarabangsa.
Dasar sukan negara
Kesan sukan kpd
individu:
*p’btkn
sahsiah,kesedarn diri t’masuk semangat pertarungn
*peningktn thp
kesihatn dan kecergasn fizikal
*p’gunaan masa
kesenggangan yg berfaedh&bermakna
*pengurangan tekanan
hidup moden
*interaksi sosial yg
bermakna
*perkembgn kemahirn2
asas
Masyarakat:
*p’galakn pembinaan
kualiti fizikal&moral rakyt yg sesuai dgn aspirasi nasional
*pewujudan environmen
utk memupuk perhbgn komuniti yg lbh baik di dlm pelbagai kump etnik dlm negara
*peningktn thp
kesihatn komuniti&produktiviti
*pencegahn jenayah
remaja dgn peluang2 pengunaan masa lapang yg memanfaatkn
Antarabangsa:
*pencapaian
kecemerlangan kpd peringkt yg paling tinggi
*peningktn maruah
bangsa
*pemupukn persahabatn
Objektif DSN
*utk m’btk sebuah
msyrkt yg sihat b’disiplin&bersatupadu melalui penyertaan yg lbh
luas&peluang2 yg lbh baik dlm sukan di semua peringkt msyrkt
*utk menyediakn
peluang2&kemudhn bg memenuhi keperluan asasi sosial,psikologi&fisiologi
bg individu melalui sukan
*utk
m’bgn&meningkt pengetahuan&amalan sukan bg kepentingn kebajikn sosial
seseorg individu&kenikmatn kesenggangan di klgn org awam
*utk m’capai
kecemerlangn ke thp tertinggi sekali dgn semangt kesukanan yg tulen di
pertandingn peringkt kebangsaan&antarabangsa&juga dgn harapn
m’pertingktkn lg muhibah&imej negara.
Sosialisasi
sukan
*Proses di mana
manusia mempelajari mengenai budaya serta bagaimana menjadi ahli dalam sesuatu
masyarakat.
*Penglibatan dalam
sukan membuka ruang utk bersosialisasi serta berinteraksi dengan orang lain.
Proses sosialisasi
sukan berlaku menerusi dua cara:
1.Sosialisasi ke dalam
sukan
*Individu memilih utk
melibatkan diri ke dalam sukan kesan dari pengaruh, dorongan serta impak agen2
sosialisasi sukan.
*Pengaruh agen2
sosialisasi ini membantu membentuk sikap, nilai dan perlakuan yg diperlukan
dalam sukan yang diceburi.
*Agen sosialisasi
sukan adalah spt ayah, ibu, abang, kakak, guru, jurulatih, rakan sebaya / role
model.
*Agen institusi
sosialisasi sukan pula adalah pendidikan, agama, kerajaan, media dan sukan itu
sendiri.
1.
i. Keluarga –
adalah agensi yg penting dlm mempengaruhi sosialisasi sukan.
2.
ii. Rakan
sebaya – boleh mewujudkan sosialisasi yg berlaku mengikut umur tertentu.
3.
iii. Sekolah
– boleh wujudkan proses sosialisasi iaitu dgn melalui pend.jasmani dan mata
pelajaran lain.
4.
iv. Komuniti
– boleh mewujudkan proses sosialisasi
5.
v. Media masa
– memainkan peranan yg penting dlm sukan. Sukan didedahkan melalui TV,
radio, wayang, majalah dan internet.
2.Sosialisasi menerusi
sukan
*Sukan menjadi alat
kpd proses sosialisasi. Elemen2 dlm sukan spt sikap bekerjasama, toleransi,
berdisiplin serta menghormati indv lain dan peraturan membantu dlm proses
pembentukan sikap, nilai dan perlakuan indv tersebut
*Ia melibatkan
kemahiran, tret, nilai , kepercayaan dan norma hidup.
*Ia diperolehi melalui
program pembelajaran dlm sukan.
*Melibatkan amanah,
kewargeneraan, kerjasama dan pencapaian yg dipelajari oleh kanak2 dan remaja yg
menyertai sukan.
1
(a) Bezakan sosialisasi ke dalam sukan dengan sosialisasi menerusi
sukan.
l Sosialisasi
ke dalam sukan:
Individu
disosialisaskan dgn sukan berdasarkan pengaruh agen sosialisasi spt
keluarga/rakan sebaya/sekolah/ masyarakat/media massa/persekitaran.
l Sosiolisasi
menerusi sukan:
Individu
disosialisasikan dgn sukan berdasarkan penyertaan dlm sukan yg dipilih
(b) Bagaimanakah
sosialisasi ke dalam sukan dapat menyumbang ke arah perpaduan negara?
l Membina jati
diri indivdu melalui sukan
l Membina
keyakinan diri, sahsiah dan peribadi indvd
l Memupuk semangat
bekerjasama
l Menambah
pengetahuan dan semangat setia
kawan
l Menyemai
semangat kecintaan kpd
negara
1.
kesan-kesan
positif dan negatif penglibatan individu dalam sukan.
Kesan positif
l Pembtkan watak
– sukan dpt membtk perwatakan individu yg positif
l Kualiti
kepimpinan – pembtkkan daya kepimpinan indvd, khususnya dlm sukan berpasukan
l Semangat
patriotisme – rasa bangga mewakili pasukan dibtk menerusi penyertaan dlm bidang
sukan.
l Semangat setia
kawan / berpasukan – terbtk menerusi penyertaan, interaksi serta sosialisasi
dalam sukan.
l Kesihatan –
peningkatan kesihatan indvd secara keseluruhan boleh dicapai menerusi
penyertaan dlm bidang sukan.
Kesan negatif
l Sikap terlalu
mementingkan kemenangan sehingga meninggalkan semangat kesukanan dan berpasukan
l Penggunaan
bahan terlarang utk meningkatkan prestasi
l Keagresifan
dalam sukan
l Membelakangkan
nilai2 kesukanan yg lain.
PENTADBIRAN
AGENSI-AGENSI SUKAN KEBANGSAAN DAN ANTARABANGSA
Perlembagaan
organisasi badan sukan kebangsaan
FASAL 1. NAMA
Badan Sukan ini
dikenali dengan nama ______ atau ringkasnya disebut sebagai _____ di dalam
Perlembagaan ini.
FASAL 2. ALAMAT DAN
TEMPAT URUSAN
Alamat berdaftar
dan alamat urusan.
Kedua-dua
alamat ini tidak boleh diubah suai melainkan mendapat kelulusan Pesuruhjaya
Sukan Malaysia.
FASAL 3. DEFINISI
Persatuan ini
adalah Persatuan ________
FASAL 4. OBJEKTIF DAN
MATLAMAT
Memberitahu
tentang tujuan persatuan sukan ini ditubuhkan.
FASAL 5. LOGO /LAMBANG
Logo/lambang
Persatuan ini adalah _________________ (terangkan secara ringkas bentuk dan
makna logo)
FASAL 6. KEAHLIAN
Terbuka kepada
semua Warganegara dan terbahagi kepada 4 kategori :
§ Ahli gabungan – Terdiri dari
persatuan-persatuan dan kelab-kelab yang berdaftar.
§ Ahli individu /Ahli Bersekutu/ Ahli Kehormat
FASAL 7. YURAN
KEAHLIAN
Ahli mesti
membayar yuran pendaftaran dan yuran tahunan.
Pembayaran
sebelum 1 Februari setiap tahun.
Jika tidak dibayar
mereka tidak boleh menghadiri mesyuarat agung dan boleh digugurkan keahliannya.
FASAL 8. PERMOHONAN
MENJADI AHLI
Permohonan
secara bertulis dan dikemukakan kepada setiausaha, dan Jawatankuasa induk
meluluskannya.
FASAL 9. KEISTIMEWAAN
DAN HAK AHLI
Ahli boleh
menyertai semua aktiviti yang dianjurkan.
FASAL 10. HAK MENGUNDI
DALAM MESYUARAT AGUNG
Ahli gabungan
boleh menghantar wakil dan mengundi.
Ahli bersekutu
hanya boleh menghantar wakil dan tidak boleh mengundi, hanya pemerhati.
FASAL 11. PEMBERHENTIAN
DAN PEMECATAN AHLI
Pemberhentian
boleh ditulis secara rasmi
Jika ahli
melakukan kesalahan, ahli boleh dibuang dan digantung. Dalam tempoh
penggantungan ahli boleh merayu dan keputusan akan dibuat oleh jawatankuasa
induk untuk menerima atau menolak rayuan tersebut.
FASAL 12. MESYUARAT
AGUNG
Mesyuarat
hendaklah diadakan sebelum 30 Jun di tempat yang ditetapkan oleh Jawatankuasa
Induk.
Notis hendaklah
diberi kepada semua ahli 21 hari sebelum mesyuarat berlangsung berserta
agenda-agenda mesyuarat.
Korum mesyuarat
hendaklah mencukupi 1/3 ahli, jika tidak cukup, mesyuarat boleh ditunda pada
tarikh baru dalam tempoh 30 hari.
Setiausaha
hendaklah menghantar salinan Penyata Tahunan Mesyuarat Agung Tahunan kepada
semua ahli dan Pesuruhjaya Sukan dalam tempoh 30 hari.
FASAL 13. TUGAS
MESYUARAT AGUNG
MESYUARAT
AGUNG TAHUNAN
1.
i. menerima
dan mengesahkan minit Mesyuarat Agung yang lepas;
2.
ii. Menerima
dan meluluskan Laporan Jawatankuasa berkenaan kegiatan persatuan dalam
sepanjang tahun yang lalu;
3.
iii. Menerima
dan meluluskan laporan Bendahari dan Penyata Kewangan yang telah diaudit bagi
tahun yang lalu ;
4.
iv.
Menguruskan hal-hal lain yang dibentangkan di dalam Mesyuarat Agung Tahunan ;
5.
v. Memilih
Jawatankuasa Induk yang baru mengikut fasal 15.1 Perlembagaan ini
FASAL 15. JAWATANKUASA
INDUK
Terdiri
daripada :-
1.
i. Seorang
Presiden
2.
ii. Seorang
Timbalan Presiden
3.
iii. Tiga
orang naib Presiden
4.
iv. Sembilan
orang Ahli Jawatankuasa
Setiausaha,
Penolong Setiausaha, dan Bendahari dan wakil setiap negeri dilantik oleh
Presiden.
FASAL 16. TUGAS-TUGAS
JAWATANKUASA INDUK
1.
I. Melantik
Pengerusi Jawatankuasa-Jawatankuasa.
2.
II.
Menguatkuasakan dasar-dasar dan keputusan Mesyuarat Agung Tahunan atau khas.
3.
III. Mengurus
dan mentadbir Persatuan dan menjalankan program Persatuan.
4.
IV. Mengkaji
dan meluluskan perbelanjaan pentadbiran dan program yang diluluskan.
5.
V. Meluluskan
peraturan-peraturan baru atau yang dipinda untuk di bahas dalam Mesyuarat Agung
Tahunan atau khas.
FASAL 17.
JAWATANKUASA-JAWATANKUASA
1.
i.
Jawatankuasa Kewangan.
2.
ii.
Jawatankuasa Pembangunan.
3.
iii.
Jawatankuasa Pembangunan.
4.
iv.
Jawatankuasa Pemilihan.
5.
v.
Jawatankuasa Pertandingan.
6.
vi. Jawatankuasa
Tatatertib.
FASAL 18. TUGAS AHLI
JAWATANKUASA INDUK
Presiden
ü Menjadi
pengerusi semua mesyuarat Jawatankuasa Induk.
Timbalan
Presiden
ü Membantu
Presiden melaksanakan pentadbiran.
Naib
Presiden
ü Membantu
Presiden dan Timbalannya melaksanakan pentadbiran.
Setiausaha
ü
Bertanggungjawab untuk memastikn segala urusan pentadbiran berjalan lancar.
Segala urusan surat-menyurat, dokumentasi, dan penyata perlu diuruskan oleh
beliau.
Bendahari
ü Membuat
kutipan yuran dan segala hal kewangan diuruskan beliau.
Ahli
Jawatankuasa
ü Ahli
Jawatankuasa hendaklah mempengerusikan Jawatankuasa-Jawatankuasa dan
menjalankan tugas yang diarahkan presiden.
ü Jawatankuasa
Kewangan ; mencari sumber pendapatan persatuan sukan.
ü Jawatankuasa
Pembangunan ; menjalankan program-program pembangunan dan latihan.
ü Jawatankuasa
Teknikal ; melibatkan hal-ehwal kepegawaian teknikal sukan ini.
–
Jawatankuasa Pertandingan ; mengelolakan pertandingan di peringkat kebangsaan.
–
Jawatankuasa Tatatertib ; memutuskan kes-kes seperti salhlaku dan menjatuhkan
hukuman.
FASAL 19. MESYUARAT
JAWATANKUASA INDUK
Mesyuarat
hendaklah diadakan 3 bulan sekali dan notis mesti diberi kepada ahli 7 hari
sebelum mesyuarat.
Sekurang-kurangnya 5 ahli Jawatankuasa Induk hadir.
FASAL 20. KEWANGAN
Kewangan
persatuan diperolehi melalui :-
–
Yuran tahunan dan penalti ;Derma dan tajaan ;Bantuan kerajaan atau badan
berkanun ; Hasil perniagaan ;Sumber-sumber lain.
Pendapatan
persatuan mestilah digunakan untuk mencapai objektif dan matlamat.
Cek mesti
ditandatangani oleh Bendahari dan Presiden atau Setiausaha.
Perbelanjaan
yang lebih atau kurang dari jumlah yang ditetapkan mestilah mendapat kelulusan
Jawatankuasa Induk.
Bendahari hanya
boleh menyimpan sejumlah wang yang ditetapkan pada satu masa dan yang
selebihnya mestilah disimpan dalam akaun Persatuan.
Penyata
kira-kira ini mestilah dibawa ke Mesyuarat Agung berikutnya.
FASAL 21. JURUAUDIT
Juruaudit boleh
dilantik dalam Mesyuarat Agung dan memegang jawatan dalam tempoh 2 tahun dan
boleh dilantik semula. tugasnya menilai penyata kewangan Persatuan setiap
tahun.
Persatuan boleh
juga melantik Firma Audit yang bertauliah jika perlu.
FASAL 22. TAFSIRAN
UNDANG-UNDANG
Di antara
Mesyuarat Agung , Jawatankuasa Induk boleh memberikan tafsirannya kepada
perlembagaan ini. Jawatankuasa Induk boleh memutuskan perkara-perkara yang
tidak terkandung di dalam perlembagaan ini sekiranya mustahak.
FASAL 23. PERTIKAIAN
DALAMAN
Adalah menjadi
tugas Jawatankuasa Tatatertib dengan kerjasama Jawatankuasa Induk Persatuan
untuk menyelesaikan apa-apa pertikaian yang timbul di kalangan anggotanya,
mengikut prosedur dalaman ditetapkan selaras dengan Akta Pembangunan Sukan
1997.
FASAL 24.
PENAUNG/PENASIHAT
Jawatankuasa
Induk Persatuan boleh melantik sesiapa yang layak dan Penaung ini berhak
mengundi dan membuat keputusan.
FASAL 25. PINDAAN
PERLEMBAGAAN
Perlembagaan
tidak boleh dipinda melainkan keputusan Mesyuarat Agung.
Permohonan
sebarang perubahan dibuat kepada Pesuruhjaya Sukan Malaysia dalam tempoh 30
hari.
FASAL 26. LARANGAN
Segala jenis
perjudian.
Persatuan tidak
boleh menghalang aktiviti perniagaan atau mengambil peranan dalam gerakan
sekerja.
Tidak boleh
mengadakan menjalankan loteri sama ada dikhaskan atau atas mana-mana nama
Persatuan.
Tidak boleh
terlibat dalam politik dan menggunakan nama Persatuan dalam isu-isu politik.
FASAL 27. PEMBUBARAN
Persatuan ini
boleh dibubarkan dalam Mesyuarat Agung dengan majoriti 2/3 persetujuan.
Selepas dibubarkan
segala tanggungan Persatuan dan aset mestilah diserahkan kepada Pemegang Amanah
Rakyat Malaysia.
Kenyataan
pembubaran hendaklah diberi kepada Pesuruhjaya Sukan Malaysia dalam tempoh 14
hari.
Pentadbiran organisasi
sukan
Pengelolaan/p’organisasian
*melibtkn penguasn
kerja kpd ahli2 organisasi,mengumpul mrk ke dlm jbtn,seksyen&unit ter’tentu
*apabila pihak
pengurus tlh menentukn objektif&memajukn rncgn/progrm bg mencapainya,mrk
mestilh juga mereka btk&mewujudkn 1organisasi yg dpt melaksanakn progrm dgn
jayanya.
*objektif yg berlainan
perlukn btk organisasi yg b’beza
Aspek utama
p’organisasian
*teknikal:utk m’cr
individu yg m’punyai kebolehn teknikal t’tentu dlm organisasi
*sosial:m’libtkn
ahli2 bkn teknikal,ttp individu dgn kebolehn kemanusiaan yg unik
Pentadbiran:cr
sesebuah organisasi m’bt keputusn&m’dorong kediatn ke arah mencapai
tujuan&matlmt yg dikehendaki melalui kerjasama sesama ahli/b’fungsi
m’dorong kediatn kerjasama yg b’kesan bg m’capai tujuan2 sesuatu organisasi
Pengurus:
Stoner(1995):individu
yg b’tanggungjwb m’arah utk m’capai mtlmt organisasi
Peranan pengurus:
Interpersonal
*ketua:simbol,rutin,sosial&perundangn
cth=m’hadiri majlis perkahwinan pekerja
*liaison:wakil
rakyat,org perantaraan dgn agensi luar antara unit cth=interaksi dgn agensi
luar utk m’dptkn tender
*pemimpin:urusn naik
pangkt,motivasi,m’buang pekerja,melatih,mengawal aktvt supaya m’ikut pelan
tindakan cth=penilaian prestasi
Sumber maklmt
*pemantau:m’cr&terima
mklmt luar&dlm organisasi,saraf pusat,urusn surat menyurat
*penyebar
mklmt:m’smpaikn mklmt melalui salurn t’tentu cth=surat siarn,mesyuart pg
*jurucakap:wakil
organisasi b’urusn dgn org luar,dgn pihak atasn cth=kenaikn gaji
Pembuat keputusan
*pengurus
gangguan:b’tindk cpt,diluar dugaan,penyelesaian mslh cth=mogok
*pengusaha:perubhn,idea
baru utk tingktkn produktiviti cth=produk memenuhi citarasa pelanggan
*pengagih sumber:m’bt
agihn yg btl(tenaga kerja,kewangan,peralatan,masa syif)
*perunding:mewakili
organisasi dlm perundingn besar cth=m’dptkn tender
ciri2 pentadbir yg
berwibawa
*memiliki
idea&pengetahuan utk merancang,m’organisasi,memimpin&m’awal ahli
organisasinya.
*cekap m’aplikasikn
ilmu&pengalamn dunia kerja sebenar
Polisi:suatu p’nyataan ttg tindakn bijak yg blh
diambil oleh sesebuah organisasi
*bukannya peraturn
ketat/suatu konsep yg terikat.ia harus rasional,fleksibel&lengkap dgn garis
panduan/polisi yg baik disokong oleh strategi pelaksanaanya&mekanisme
penilaian keatasnya.
Tujuan menentukn
rangkaian polisi:
*mengemukakn tujuan
sesebuah unit/agensi
*m’bnrkn kakitgn
m’terjemahkn pilihn kpd kegiatn tertentu.
*mengelakkn ketidak
tekalan proses penyelesaian masalah
*m’benarkn suatu
peringkt fleksibiliti dlm proses penyelesaian mslh setiap unit/bhgn
*memainkn fungsi
perhbgn awam yg baik.semua pihak harus dimaklumkn ttg asas keputusn yg berbeza
dgn mrk.
*m’bantu menyedarkn
kakitgn bhw keputusn yg m’br kesan negatif kpd mrk xdibt b’dsrkn kehendak
peribadi
Jenis pentadbiran
Autokratik:
*kepimpinan
tunggal/semua keputusn&kuasa drpd ketua adlh mutlak
*pemimpin m’br arahn&kwln
yg ketat t’hdp individu/kump bwh jagaan
*xm’br peluang kpd org
bwhn b’tanya/m’bt sebarang cadangn
*kakitgn kurang
b’motivasi
*xb’inisiatif&b’sikap
pasif t;hdp arahn yg diberikn
Demokratik:
*pemimpin m’bentangkn
segala mslh secr p’bincgn
*mesyuart antara
kakitgn diadakn secr tetap&berkala
*ahli bebas m’suarakn
pendapat masing2
*keputusn t’akhir
b’gantung kpd p’setujuan b’sama dlm kump
**sistem kadangkala
gagal m’bw golongn pelampau&pakatn dlmn sehingga m’sbbkn pertukarn pemimpin
yg t’lalu kerap
Laissze Faire:
*pemimpin m’br
bimbingnya kpd ahli ttp memulangkn kpd ahli kump utk m’bt keputusn
*pemimpin x dianggap
sbg pemimpin sejati
*xm’gunakn kuasa
kewibawaanya&xm’gunakn sepenuhnya ciri kepimpinan
*mudah m’sbbkn keadaan
yg xterkawal&blh merugikn organisasi sepenuhnya.
Pengendalian mesyuarat
l Mesyuarat
adalah perbincangan formal di antara tiga individu atau lebih untuk mencapai
objektif bersama melalui proses komunikasi.
l Mesyuarat
berbeza mengikut keahlian , organisasi dan objektifnya.
Tujuan mesyuarat
*Mengawal dan menilai
kegiatan pertubuhan sukan dari semasa ke semasa
*Meyelaraskan kegiatan
dan pentadbiran pertubuhan agar sistematik.
*Menyebarkan maklumat,
rancangan baru dan perubahan dalam pertubuhan
*Mendapatkan suara
majoriti dan sambutan atau tentangan secara spontan.
*Mendapatkan nasihat,
pandangan, dan mengetahui tindak balas terhadap persoalan.
Jenis2 mesyuarat
*Mesyuarat Agong
Tahunan/Mesyuarat Pagi/Mesyuarat Luar Biasa/Mesyuarat Jawatankuasa/Taklimat
Sebelum Mesyuarat
l Menentukan
tarikh, masa, tempat dan agenda bersama pengerusi
l Membincangkan
tujuan / objektif
l Membuat
tempahan bilik mesyuarat
l Menentukan
kertas-kertas kerja kementerian/jabatan/unit (< 15 hari)
l Menghantar
surat jemputan ( 10 hari )
l Menyediakan
kemudahan bilik
l Menentukan
kehadiran ( 1 jam )
l Perbincangan
pra-mesyuarat (2 hari)
l Makluman
mengenai etika mesyuarat kepada ahli
Semasa Mesyuarat
l Memulakan
mesyuarat
l Mengawal
perbincangan
l Berikan
penjelasan jika perlu
l Mencatat minit
mesyuarat / kehadiran / atau tindakan
l Merumus
mesyuarat
Selepas Mesyuarat
l Menyediakan
draf minit ( 3 hari )
l Meluluskan dan
mengedarkan minit ( 1 minggu )
l Susunan nama
kehadiran ahli
l Pelaksanaan
keputusan mesyuarat / pengesanan maklumbalas
l Laporan
maklumbalas oleh urusetia
l Menentukan
format maklumbalas dari kementerian / jabatan / unit
l Mesyuarat
‘post mortem’
Perkara – perkara
utama dalam agenda:
- perutusan
pengerusi
- pengesahan
minit mesyuarat yang lalu
-
perkara-perkara berbangkit
- senarai
perkara-perkara baru yang hendak dibincangkan
- pembentangan
kertas-kertas kerja jika ada
- hal-hal lain
- penutup
mesyuarat
Mesyuarat yang
berkesan
l Objektif
tercapai
l Agenda yang
jelas
l Pengerusi dan
setiausaha berkualiti dan berkesan
l Pengurusan
masa yang baik
l Kemudahan
fizikal yang selesa
l Ahli yang
mempunyai kepakaran
l Perbincangan
secara positif
l Minit
Mesyuarat yang tepat
l Tindakan
susulan dilaksanakan
Pengendalian mesyuarat
yang berkesan
a.Wujudkan suasana
yang boleh merangsang perbincangan
b.Ahli-ahli diberi
peluang sama rata untuk
perbincangan
c.Agenda dibincangkan
satu
persatu
d. Had
waktu perbincangan bagi setiap isu/masalah ditentukan mengikut keutamaan
e.Setiap pandangan dan
keputusan dirumuskan dari masa ke semasa
Ciri-ciri mesyuarat
yang berkualiti
a. Pendek (2 – 3 jam)
b. Memberi banyak maklumat
c. Keputusan dibuat dengan persetujuan
terbanyak
d. Keputusan dibuat dengan tegas
e.Setiap keputusan diambil tindakan segera
Belanjawan dan
Pengurusan Kewangan
Pengurusan
kewangan:Suatu proses yg m’libtkn perancangn p’agihn&p’gunaan tenaga
manusia,modal(wang tunai),brgn(aset)&p’khidmtn bg memenuhi mtlmt sesebuah
organisasi
Diurus oleh
Jawatankuasa Kewangan Sekolah yang dilantik oleh pihak sekolah
• Fungsi Jawatankuasa:
Perancangan
perbelanjaan
Meluluskan
perbelanjaan
Kawal perbelanjaan
Kawal selia buku tunai
Kawal selia sebut
harga & tender
Lain-lain berkaitan
penggunaan wang sekolah
PERATURAN MENGUTIP
WANG
• Kebenaran mengutip
wang dari pihak berkuasa (J/K Kerja Persatuan, Pengetua,
JPN & Ibu Pejabat
Polis Daerah)
• Merancang kutipan wang
• Kutipan,
mengeluarkan resit & merekod
• Menyerahkan kutipan
wang kepada pihak berkaitan & berkuasa
< RM500.00 (kelab),
> RM500.00 (SUWA)
PEMBELIAN PERALATAN
SEKOLAH
• Perancangan sekolah
• Kertas kerja
• Kelulusan
Jawatankuasa Kewangan Sekolah
• Tatacara Pembelian:
Local order (LO) Sebut
harga Tender
Keperluan pengurusan
kewangan:
*sumber
terhad(4M-money,materials,man,menthodology)
*permintaan ke atas
sumber xterhad
*alternatif dlm
p’gunaan sumber
Aktiviti utama
pengurusan(kewangan sektor awam)
*menetapkn
skop&kandungan polisi fizikal
*mewujudkn garis
panduan&standart umum bg m’pastikn wang dibelanja secr b’tanggungjwb bg
m’capai objektif yg tlh ditentukn
*m’sediakn sistem kwln
dlmn&struktur organisasi yg sesuai utk m’laksanakn tugas2&tanggungjwb
dgn b’kesan
Proses pengurusan
kewangan
Tradisional:meliputi 3
proses kewangan
Bersepadu:mengandungi
proses asas kewangan&pengurusan
*perancangan:penentuan
misi,mtlmt,objktif&keutamaan yg hdk dicapai
*programming:pemilihn
aktvt yg t’baik utk m’capai mtlmt&keutamaan yg tlh ditetapkn dlm suatu
tempoh
*belanjawan:1
perancangn ekonomi thnn yg b’tujuan melaksanakn dasar sosio-ekonomi spt yg
dinyatakn dlm rancangn 5 thn negara
*pembinaan:peruntukn
sumber2 kewangn utk melaksanakn program2 bg m’capai objektif jbtn
*pengawaln:memastikn
aktvt2 adlh dilaksanakn m’ikut pelan kerja yg tlh ditentukn melalui sistem2
perakaunan,laporn&auditn yg ditetapkn
*penilaian:kajian utk
menentikn keberkesanan sesuatu progm/aktvt dilihat drpd hasil/ output yg
dicapai
Prinsip utama pengurusan
kewangan
1)legaliti:pengurusn
kewangn mestilh mematuhi undang2&peraturn yg digubal utknya
*undang2&peraturn:perlembagaan
persekutuan/akta prosedur kewangan 1957/arahn perbendaharaan/surat pekeliling
perbendaharaan/negeri
*peringkt
legaliti:terima wang awam/simpanan wang awam/pengeluaran wang awam/ byrn wang
awam(melalui waran/waran peruntukan)/perakaunan wang awam(sistem perakaunan
tunai ubahsuai)
2)akautabiliti:memikul
amanah utk melaksanakn tugas
matlamat:utk m’capai
1kaedah kwln yg b’kesan bg memastikn bhw pengurusn wang awam adlh dibt m’ikut
undang2&peraturn yg ditetapkn/m’sediakn sistem berksn bg pegawai awam
melaksanakn tanggungjwb yg tlh diamanahkn
Peringkt utama
kawalan:parlimen(parlimen/dun/JK kira2 wang negara/ketua audit
negara)/perbendaharaan/kementerian/jabatan/agensi
PENGURUSAN PENDIDIKAN
JASMANI DAN SUKAN
Kepimpinan
§ mereka yang mempunyai kebolehan dan pengaruh
yang besar terhadap perilaku ahli-ahli persatuan sukan. (Omardin Ashaari)
§ mempengaruhi kegiatan manusia yang berkaitan
dengan tugas mereka, supaya mereka rela bergiat dan berusaha ke arah pencapaian
matlamat organisasi.
Teori trait:6 sifat peribadi
*b’tenaga&b’cita2
tinggi
*pengetahuan kerja yg
relevan
*hasrat utk memimpin
*keyakinan diri
*jujur dan ikhlas
*bijaksana
Teori gelagat:
struktur pendorong=menentukan peranan yg jelas antara
ketua&subordinate bg mencapai mtlmt
*melantik ahli kump
bertugas
*m’hrpkn pengekalan
standart&prestasi kerja
*tekankan deadline
pertimbangan=ciri p’hbgn kerja melalui kepercayaan
b’sama,m’hormati idea&perasaan subordinate
*menolong mslh
peribadi subordinate
*mesra&mudah
didampingi
*layanan sama rata
t’hdp subordinate
orientasi pekerja:menitikberatkan hbgn interpersonal
*kump pengeluarn yg
tinggi
*kepuasan kerja yg
tinggi
orientasi pengeluaran:menitikberatkan aspek teknikal&tugasn
*kump pengeluarn yg
rendah
*kepuasan kerja yg
rendah
orientasi pengembangan:pemimpin yg m’hargai eksperimen ,m’cr idea
br,m’jana idea baru serta melaksanakan perubhn
*m’cr cara baru
m’lakukn kerja
*m’cetuskn pendektn baru
m’hadapi mslh
*m’dorong ahli m’bt
aktvt baru
Teori Luar Jangka
*Fred Fiedler(1967)
keberkesanan pemimpin krn situasi yg memihak kpdnya b’gantung kpd 3
perkara:hbgn pemimpin-pengikut/struktur tugas/kekuasaan jwtn
Ciri kepimpinan
[Kouzas&Berry(1998)]
*jujur-tepati
janji,beretika
*kompeten-b’ilmu,b’kebolehn,efektif
*berwawasan-penuh
inspirasi,bertenaga
*berketerampilan-tumbuh&berkembang
Model
kepimpinan(Bennis&Nanus 1985):
*kemahiran
kepemimpinan
*born or made
*pemimpin mempunyai
karisma
*kepemimpinan hy bg
seorg pemimpin
*mengawal,mengarah&memanipulasi
Kepemimpinan
transformasi
*karisma
*penuh
inspirasi-jangkaan tinggi dlm komunikasi,menyatakn perkara penting dgn cr yg
mudah
*rangsangan
iintelek-penyelesaian mslh dgn teliti,rasional
*pertimbgn individu-nasihat,perhatian
Peringkt dlm proses
m’perkenalkn perubahan
*menentukan perlunya
perubhn
*mengenal pasti
perkara yg perlu diubah,mslhutama,kesan&peluan peningktn
*implementasi perubhn
*menilai perubhn
Strategi menangani
rintangan
*pendidikan&komunikasi-mengajar
*penglibatan-kerjasama
*sokongan-menolong
*perjanjian-urus niaga
*manipulasi-mempengaruhi
*eksplisit&implisit
coercion-kuasa
Ciri2 pemimpin
berkesan
Bertanggungjawab
§ Menjaga kebajikan ahli-ahli sukan.
§ Memenuhi keperluan dan dapat memuaskan hati
ahli-ahli sukan.
§ Berupaya mengembangkan kemahiran dalam bidang
sukan.
Komited
§ Dedikasi terhadap tugas dan amanah yang
diserahkan.
§ Melaksanakan tugas dengan sempurna, tersusun
dan sistematik.
§ Berupaya mewujudkan hubungan yang sihat dan
mesra di kalangan ahli sukan.
Bermotivasi
§ Boleh memotivasikan ahli-ahli sukan bagi
mencapai prestasi sukan yang tinggi dan cemerlang.
§ Menjadi pendengar yang baik kepada
ahli-ahli sukan.
§ Mampu menyelesaikan sebarang masalah yang
dihadapi dengan baik.
§ Mempunyai mental dan emosi yang stabil
Berkemahiran dan
berpengetahuan
§ Mempunyai kemahiran teknikal, kemahiran
kemanusian dan juga kemahiran konseptual yang tinggi dalam diri.
§ Kemahiran teknikal adalah kemahiran yang
melibatkan penggunaan sesuatu teknik, keadah atau prosedur dalam mengendalikan
sesuatu.
§ Kemahiran kemanusian adalah kebolehan untuk
membina hubungan baik dengan ahli-ahli sukan.
§ Kemahiran konseptual adalah kebolehan untuk
memerhati dan menganalisa sesuatu perkara dengan menyeluruh.
Peranan&tanggungjwb
pemimpin
§ Memastikan segala perancangan seluruh
aktiviti berjalan lancar.
§ Menjadi pembimbing dan penggalak bagi
meningkatkan kecekapan dan melaksanakan gerakerja sukan.
§ Bertindak sebagai perantara persatuan dengan
kumpulan, agensi, dan individu luar.
§ Menentukan bahawa persatuan sukan berjalan
dengan baik, teratur dan sempurna.
§ Memastikan jentera pentadbiran pertumbuhan
sukan tidak meyeleweng daripada lunas-lunas dasar asal.
Mengenalpasti dan
penggunaan sumber
Definisi sumber dalam
bidang sukan ialah alat, kelengkapan, kemudahan, bantuan dan sokongan untuk
mencapai sesuatu matlamat sukan itu.
Sumber tenaga manusia
§ Persatuan sukan memerlukan sumber tenaga
manusia berperanan sebagai pengelola, pentadbir dan perancang.
§ Memerlukan khidmat bakti mereka untuk
mengumpulkan dana.
§ Pegawai- pegawai diperlukan untuk pentadbiran
sukan sebagai jurulatih dan pakar perubatan.
Kemudahan
§ Menyediakan peralatan yang sesuai dan
mencukupi dengan bilangan peserta.
§ Kemudahan digunakan dengan cara yang terbaik
dan sempurna
§ Keselamatan peralatan sentiasa diawasi dengan
rapi.
Penyelenggaraan
§ Penyelenggaraan peralatan hendaklah sentiasa
dijaga supaya tidak mendatangkan bahaya
§ Pelajar dididik untuk menggunakan peralatan
dengan betul dan cermat
§ Hendaklah mengambil langkah-langkah yang
sewajarnya sekiranya berlaku kehilangan& kekurangan.
Pengaturan
§ Program sukan diatur mengikut kemudahan yang
sedia ada. Seperti : padang, dewan, gimnasium& gelanggang
§ Peralatan diedarkan kepada jurulatih,
penyelaras, pengurus & pegawai sukan.
§ Peralatan dapat digunakan sepenuhnya
§ Peralatan hendaklah dipastikan sesuai,
berfungsi & dapat digunakan pengguna persatuan sukan.
Mencukupi & sesuai
§ Segala peralatan yang digunakan adalah
mencukupi
§ Stor yang sesuai untuk menyimpan peralatan
§ Tempat& susunatur peralatan hendaklah ditentukan
§ Sekiranya alat tidak mencukupi, pembelian
mesti dilakukan segera
§ Anggaran pembelian dibuat terlebih dahulu
sebelum membuat pembelian
§ Anggaran dibuat berdasarkan pembelian alat,
penyediaan kemudahan, perbelanjaan pertandingan
§ Belanjawan dibuat bagi elaun makan minum,
perjalanan, penginapan, baju, pengangkutan & hadiah
§ Mengutip derma untuk menambah lagi tabungan
§ Masyarakat & pihak swasta digalakkan
melibatkan diri secara cergas
Peruntukan &
kemudahan alatan
ü Sistematik
§ Perancangan sistematik supaya tidak
berlaku pertindihan dalam menggunakan kemudahan dan peralatan.
ü Pengubahsuaian
§ Jika berlaku kekurangan
kemudahan&peralatan:
§ Pengubahsuaian dari segi saiz,
kawasan,masa& peraturan permainan.
Sumber bahan
ü (PENTADBIRAN)
§ Keperluan untuk menentukan kelicinan urusan
pentadbiran sukan.
§ Contohnya: perabot, komputer, almari, kerusi
& mesin fotostat.
Sumber kemudahan
ü (KEPERLUAN)
§ Memberi perhatian kepada keperluan ahli sukan
& jurulatih.
§ Menyediakan perumahan yang sesuai &
selesa.
Kedudukan Pusat Latihan
sukan
ü Lokasi
§ Berdekatan dengan perumahan jurulatih &
ahli sukan.
§ Hampir dengan pengangkutan awam.
ü Pusat Latihan
§ Berdekatan dengan bank, pejabat pos &
pusat membeli belah.
§ Hampir dengan pusat budaya, agama &
riadah.
ü Jurulatih
§ Memerlukan perkhidmatan pengurus & pakar
perubatan sukan.
§ Memerlukan kawasan latihan & peralatan
yang mencukupi
Pengurusan Sumber
Manusia
ü PENGURUSAN
§ Proses mencapai objektif organisasi melalui
aktiviti perancangan, pengorganisasian, kepimpinan& pengawalan semua sumber
di dalam organisasi.
ü ORGANISASI
§ Sekumpulan manusia yang mengandungi 2 atau
lebih anggota yang berusaha bersama- sama untuk mencapai matlamat kumpulan
tersebut.( Stoner et al. 1995)
ü SUMBER MANUSIA
§ Merupakan aset yang bernilai bagi sesebuah
organisasi.
§ Untuk menguruskan aset yang istimewa untuk
mencapai matlamat organisasi.
Kepentingan pengurusan
sumber manusia
§ Membantu menjaga keselamatan sesebuah
organisasi.
§ Membantu menguruskan organisasi tersebut.
§ Menguruskan pendaftaran keluar masuk pelanggan.
Bekerja Dengan
Sukarelawan
Seb ab menjadi
sukarelawan
ü Berkhidmat
untuk masyarakat
§ Menyumbang khidmat bakti untuk pembangunan
bidang sukan.
§ Membalas budi masyarakat – biasiswa
sewaktu belajar.
§ Mengikuti arus perkembangan sukan tanah air
secara dekat.
ü Penglibatan
keluarga
§ Sebagai sokongan ahli keluarga yang terlibat
daam bidang suka
ü Keperluan
bergaul
§ Kesempatan untuk berintegrasi dan bergaul
mesra dengan masyarakat .
§ Mencari kenalan dan pengalaman baru
ü Kepentingan
peribadi
§ Memperoleh ganjaran-wang dan penghargaan
§ Untuk menempah nama dalam pembangunan sukan
§ Sebagai pemangkin untuk memperoleh kemudahan
dan kepentingan tertentu.
Sumber sukarelawan
ü Individu yang
pernah mengikuti program sukan pada masa lalu.
§ Bekas atlit/Ahli sukan/Jurulatih
ü Ahli-ahli
profesional pendidikan jasmani
§ Guru /Pentadbir sekolah dalam bidang sukan dan
permainan
ü Para pelajar
yang sedang mengikuti latihan profesional yang mengikuti kursus Pendidikan
jasmani
§ Guru pelatih di IPGM
§ Pelajar universiti
§ Ibu-bapa, saudara mara dan rakan-rakan yang
ingin membantu menjayakn program sukan.
§ Pesara kerajaan atau swasta yang ingin
melibatkan diri dalam kegiatan sukan tanah air.
§ Suri rumah yang mempunyai masa terluang yang
ingin bergiat cergas dalam aktiviti sukan.
§ Askar, polis, pegawai atau kakitangan kerajaan
dan swasta yang ingin melibatkan diri secara aktif dalam bidang sukan.
§ Warganegara yang mempunyai minat yang mendalam
dalam perkembangan dan pembangunan sukan.
Penempatan sukarelawan
ü Kepimpinan pentadbiran
§ Sukarelawan boleh berkhidmat sebagai ahli
jawatankuasa kerja – ( setiausaha, bendahari atau sebagai ahli biasa dalam
jawatankuasa)
§ Harus mempunyai kebolehan dan kelulusan
untuk memegang jawatan
ü Hasrat
sukarelawan
§ Sukarelawan harus ditempatkan mengikut minat
dan kecenderungan mereka.
§ Harus membawa faedah dan manfaat kepada
sukarelawan dan juga persatuan sukan.
ü Perkhidmatan
bukan profesional
§ Menguruskan hal-hal berkaitan dengan
pendaftaran, memperoleh dana untuk persatuan sukan, menyediakan pengangkutan
, menguruskan peralatan dan sebagainya.
Kriteria pemilihan
sukarelawan
ü Keperluan
kerja
§ Sukarelawan yang dipilih mestilah tahu untuk
menguruskan dan melakukan kerja yang diberikan.
§ Pengawasan dan pemerhatian adalah diperlukan
untuk memastikan kerja-kerja mereka berjalan dengan lancar.
ü Jangka masa
§ Ada sukarelawan yang hanya mampu untuk
bertugas dalam tempoh masa yang pendek dan sebaliknya.
§ Pemilihan sukarelawan mestilah berdasarkan
kepada tempoh masa sesuatu program sukan.
ü Sikap kerja
§ mempunyai sikap dan sahsiah diri yang
baik agar kejayaan program sukan dapat dicapai.
Cara bekerja dengan
sukarelawan
ü Buat satu
rangka kerja sebagai tugas dan tanggungjawab sukarelawan dalam bidang sukan
(menyediakan senarai tugas).
ü Memberitahu
objektif program sukan kepada mereka.
ü Menerangkan
tentang tugas dan prosedur yang harus dilakukan oleh mereka.
ü Memberi
latihan berkaitan tugas mereka sebelum melakukan tugas yang sebenarnya.
ü Beri peluang
kepada mereka untuk memberikan serta mengembangkan idea-idea baru.
ü Beri ganjaran
, galakan dan rangsangan kepada mereka sebagai pengikhtirafan– (sijil
penghargaan ataupun surat penghargaan)
Penilaian
Perkara yg perlu
dinilai drpd perspektif pentadbir:
*kakitgn/program
sukan&kurikulum pj/peralatan&kemudhn
sukan/pelajar,atlet,peserta/pentadbir,pengurus,jurulatih pasukan
Perancangan masa
hadapan
Prestasi lampau
->prestasi organisasi masa kini -> organisasi masa depan
Kebertanggungjawapan @
accountabilitydalam penilaian boleh diperoleh:
o rujukan norma
kriteria & bancian o ujian penilaian prestasi kendiri
o ujian bertulis o
catatan ringkas @ anekdot o portfolio, inventori, fail
o anugerah,
penghormatan o record pencapaian
Garis panduan
penilaian:
o Mengenal pasti
perkara yang nak dinilai (jurulatih, guru, pengurus, kurikulum)
o Pengenalpastian
penilai-penilai
o Pengenalpastian
individu yang akan kira data/ akses data
o Tentukan siapa yang
akan boleh lihat keputusan penilaian
o Tubuhkan sistem
sebaran maklumat, kutipan data dan tarikh proses jangka siap
Pemilihan instrumen
penilaian
• Bentuk pengiraan
& analisis data
• Kaji semula
keputusan dengan individu berkaitan
• Menggunakan
keputusan untuk penambahbaikan
Penilaian ke atas staf
perlu dirancang dengan teliti
Keputusannya akan
digunakan untuk apa – naik pangkat,
Penilaian Prestasi
(Performance)
• Kesesuaian bentuk
kerja dengan instrumen& kriteria penilaian yang digunakan
• Penilaian
berdasarkan tret & atribut/ sifat
• Dimensi penilaian:
o Pengetahuan,
kebolehharapan,berkemahiran, hubungan dengan staf,perancangan, good public
relationship
Peer evaluation,
administrative evaluation Student evaluation, self-evaluation
Komunikasi
Gareth(1998):mklmt yg
dikongsi antara dua org atau lbh bg m’capai kefahaman bersama
Komunikasi Dalam
Organisasi
*proses utk
m’cipta&b’tukar2 mesej dlm rangkaian hbgn yg saling b’gantung antara satu
sama lain utk menyelesaikn perkara yg berlaku dlm persekitarn yg xmenentu
Komunikasi &
Pengurusan
*Padanan
tindakn&perkataan *komunikasi dua hala *penekanan kpd komunikasi b’semuka
*bertanggungjwb bersama *komunikasi sbg proses yg b’terusn
*mesej yg sesuai utk
audien *pengurusan berita yg berkesan
Kepentingan komunikasi
§ Satu sistem untuk mengumpul, menilai dan
menyebarkan maklumat
§ Penyumbang utana dalam arena sukan
§ Nadi dalam sesebuah pertubuhan sukan
§ Proses untuk menyebarlkan pelbagai aktiviti
lain
Tujuan komunikasi
§ Kaedah untuk mengubah perilaku
§ Menjalin perhubungan dan mewujudkan motivasi
§ Menghasilkan perubahan dalam sukan
§ Memberi kaunseling, nasihat dan bimbingan
§ Proses pemindahan maklumat dan sosial
Proses komunikasi
halangan
PENERIMA
MESEJ
PENGHANTAR
MAKLUMBALAS
halangan
Jenis komunikasi
*Lisan-p’gunaan bhs
t’tentu melalui p’ckpn.b’laku apabila penyampai&penerima b’semuka/ada media
yg m’hubungi terus kpd penerima.cth media:tv,telefon,komputer
*Bkn lisan-m’gunakn
bhs isyarat,gerak bdn,mimik muka,mata.cth:geleng kepala,angkat bahu
Kepentingan Komunikasi
bukan lisan
*m’btk bahasa yg
universal
*wujud lbh awal drpd
lisan
*blh menyatakn sesuatu
perka yg xblh dinyatakn oleh lisan
*blh dipercayai
berbanding lisan
*ia blh wujud di mana2
Jenis-jenis komunikasi
dalam arena sukan
ü Komunikasi
sehala
§ Penyampaian maklumat secara bersungguh-sungguh
tetapi kurang melibatkan pihak penerima
§ Kurang berlaku proses komunikasi
ü Komunikasi dua
hala
§ Pentadbir menghantar
maklumat&berkehendakkan maklum balas dengan cpt
§ Proses komunikasi secara berkesan yang
maksimum dapat dilaksanakan
Halangan komunikasi
*ciri pengantar(enggan
berkomunikasi) *ciri penerima(slh tafsir)
*perbezaan antara
penghantar/penerima(semantik) *faktor persekitaran(bising)
*mesej yg
kompleks&kabur *cara penyampaian *kesesuaian masa *emosi
*Kecacatan fizikal
*Bahasa yang kurang jelas *Perancangan penyampaian maklumat yang
kurang rapi *Ketidaksamaan dari segi pengalaman dan pengetahuan
*Kuasa dan kedudukan
*Perasaan gementar *Suasana persekitaran
Teknologi dalam sukan
*saranan teknikal para
atlet utk b’usaha meningktkn lat&persekitarn kompetitif bg meningktkn
prestasi olahraga mereka secr keseluruhn
*pengetahuan&aplikasi
yg m’gunakn peralatn khusus&terkini teknologi moden utk melakukn tugas2
secr lbh efisien.
Kategori teknologi
dalam sukan:
*hiburan
-penambhn analitis dlm
penyiarn sukan
-analisis play action
dlm masa sbnr oleh juruanalisis m’gunakn teknologi sudah biasa digunakn
dikebanyakn sukan
-line calling dlm
Tenis,freeza frame analyses dlm bola sepak/tricky part di mana teknologi yg
xseberapa disukai oleh penonton
*penghakiman
-byk analisis yg sdg
diterapkn utk khalayak juga sedang digunakn
-keputusn drpd
penilaian pengadil masih dipentingkn oleh sebhgn drpd byk sukan
*atlet
-byk p’bgnn teknologi
tlh dibina utk tubuh
-p’gunaan denyut
jantung utk memantau pelari.dgn pemantauan irama,pemain muzik blh menukar
kelajuan muzik sesuai langkah yg diingini
Kepentingan teknologi
dalam sukan
§ Melahirkan atlet bertaraf dunia
§ Membantu atlet mencapai prestasi optimum
§ Mendidik jurulatih berfikir secrkreatif dan
inovatif dgn bantuan teknologi sukan
§ Mewujudkan jurang yg erat dr segi teknologi
sukan y=g dimiliki oleh negara maju dengan negara kita
§ Mengukuh dan meningkatkan kecemerlangan atlet
menerusi aplikasi saintifik
Pengurusan Kemudahan
*Menyediakan peralatan
yang sesuai dan mencukupi dengan bilangan peserta.
*Kemudahan digunakan
dengan cara yang terbaik dan sempurna
*Keselamatan peralatan
sentiasa diawasi dengan rapi.
Penyelenggaraan
kemudahan
§ Penyelenggaraan kemudahan hendaklah sentiasa
dijaga supaya tidak mendatangkan bahaya.
§ Pelajar dididik untuk menggunakan kemudahan
dengan betul dan cermat.
§ Hendaklah mengambil langkah-langkah yang
sewajarnya sekiranya berlaku kehilangan& kekurangan.
Pengaturan
§ Program sukan diatur mengikut kemudahan yang
sedia ada. Spt : padang, dewan
§ Peralatan diedarkan kepada jurulatih,
penyelaras, pengurus & pegawai sukan.
§ Peralatan dapat digunakan sepenuhnya.
§ Peralatan hendaklah dipastikan sesuai,
berfungsi&dpt digunakan pengguna persatuan sukan.
Peruntukan&Kemudahan
alatan
*Sistematik
§ Perancangan sistematik supaya tidak berlaku
pertindihan dalam menggunakan kemudahan dan peralatan.
*Pengubahsuaian
§ Jika berlaku kekurangan
kemudahan&peralatan:
§ Pengubahsuaian dari segi saiz,
kawasan,masa& peraturan permainan.
*Sumber kemudahan (
keperluan )
§ Memberi perhatian kepada keperluan ahli sukan
& jurulatih.
§ Menyediakan perumahan yang sesuai &
selesa.
Pengurusan Stor
Struktur dan susunan
stor
§ Saiz dan bilangan stor bergantung kepada :
§ Peringkat pendidikan
§ Peringkat pendidikan mempengaruhi jenis
peralatan yang diperlukan khusus mengikut sukatan kurikulum
§ Saiz sekolah
§ Bilangan murid di sek menentukan berapa byk
peralatan yg berlainan jenis dibeli.
§ Saiz kelas juga menentukan penggunaan
peralatan
§ Program sukan untuk kanak-kanak
§ Stor sukan yang agak besar diperlukan
sekiranya sukan sekolah dirancang dengan baik.
§ Saiz stor sekolah rendah seharusnya berukuran
20 kaki x 20 kaki x 2o kaki.
Keperluan-keperluan Am
§ Dinding dan lantai/Pintu/Tingkap dan
siling/Saiz/Barang tambah kepada stor
Pengurusan stor yang
baik
§ Jika boleh dinding dan lantai mestilah dibuat
daripada simen.
§ Ia sama ada pintu tinggi, pintu lebar, pintu
dua muka atau pintu gelung
§ Pintu perlu dilengkapi dengan penyelak pintu
dan kunci supaya peralatan boleh di kawal dan stor tidak mudah dicerobohi.
§ Tingkap yang besar seharusnya dielakkan kerana
ia membenarkan pencerobohan.
§ Ketinggian siling bergantung kepada peralatan
yang perlu disimpan.
§ Pada amnya, ketinggian siling yang dicadangkan
adlah 12 kaki
§ Saiz yang dicadangkan ialah lebih kurang 300
kaki persegi.
§ Tiga dinding perlu mempunyai rak atau para.
§ Rak-rak yang istimewa diperlukan untuk
menyimpan raket, kayu pemukul, kayu hoki, kasut dan topi keledar.
§ Baldi dan bekas khas untuk menyimpan
bola , pundi kacangjuga diperlukan.
§ Semua alat yang diambil dari stor mestilah
dicatat dalam buku dengan menyatakan nama peminjam, nama alat dan kuantitinya.
§ Alat yang dipinjam mesti digunakan dengan
betul.
§ Alat yang dipulangkan mesti disusun dan
diletakkan semula ke tempat-tempat asalnya.
§ alat-alat yang rosok sedikit perlu dibaiki
jika boleh..
§ Pastikan buku catatan ditandatangani semula
untuk memastikan alat tidak hilang
§ Seseorang guru dilantik untuk menjaga secara
keseluruhan stor sukan.
§ Buku catatan mesti digunakan dengan
sepenuhnya. Segala peralatan yang dikeluarkan mesti direkod dan ditandatangani.
§ Peraturan stor sukan mesti diberitahu kepada
semua yang terlibat
§ Buku stok untuk merekodkan semua peralatan
yang ada. Ia memudahkan kerja pemeriksaan stok pada masa hadapan
§ Pemeriksaan stok perlu diadakan beberapa kali
setahun.
PENGURSAN PERMAINAN
TRADISIONAL
Bulu Ayam
Permainan ini dikenali
juga sebagai sepak bulu ayam, sebuyam atau chapteh. Dimainkan di luar rumah
oleh kanak-kanak lelaki seramai dua atau lebih. Jika terdapat ramai yang
bermain, kumpulan dengan terdiri beberapa orang boleh dibentuk.
Permainan ini adalah
seperti permainan sepak raga, tetapi bola yang digunakan adalah dari bulu ayam
yang telah dibentuk seperti sejambak bunga.
Membuat Bola
Beberapa bahan asas
diperlukan bagi membuat bola bulu ayam ini. Beberapa helai bulu ayam yang
terdapat pada ekor atau kepak ayam (tidak kurang dari tiga helai). Sebatang
paku sederhana besar, kepingan tiub tayar yang telah dibentuk bulat berukuran
antara 4sm. garispusat dan getah skrap atau getah gelang sebagai pengikat.
Beberapa keping getah
tiub yang telah dibentuk bulat hendaklah dicucok paku menembusi
ditengah-tengahnya. Lima helai bulu ayam sama panjang dilekatkan disekeliling
paku tadi dan diikat dengan getah sekrap atau getah gelang dengan kemas. Jika
untuk mendapatkan kekemasan bola tersebut sejenis gam yang kuat boleh digunakan
sebelum ikatan dibuat.
Cara Bermain
Sebelum permainan
dimulakan undian dijalankan terbelih dahulu bagi menentukan giliran. Undian
secara lai lai li tam plong untuk semua pemain bagi menentukan siapa yang perlu
memulakan terlebih dahulu mengikut gilirannya. Penentuan mata samada jumlah
timbangan terbanyak atau penetapan jumlah mata tertentu juga harus dipersetujui
terlebih dahulu.
Pemain disyaratkan
menimbang bola bulu ayam tersebut dengan menggunakan tepi tumit kaki (tepi kaki
sebelah dalam) sahaja atau juga dengan lutut. Sepakan tidak dibenarkan, jika
dilakukan oleh pemain, ia dikira mati dan giliran pemain seterusnya mengambil
alih pula. Permainan juga dikira mati sekiranya bola jatuh ketanah.
Mata dikira dengan
cara, pemain mestilah menimbang bola tanpa henti atau mati dengan seberapa
banyak timbangan yang dapat dilakukan. Pemain yang mendapat mata terendah
jumlah timbangan dikira kalah, dan ia akan dikenakan denda. Pemain yang kalah
dikehendaki melambungkan bola kepada pemenang, dan pemenang pula mestilah
menimbang bola sebanyak tiga kali, sekiranya pemenang gagal berbuat demikian
maka denda terhadap pemain yang kalah akan dikira tamat.
Pusingan seterusnya
boleh dilakukan beberapa kali, pemain yang memenangi disetiap pusingan atau
jumlah kemenangan banyak kali dan melebihi dari yang lainnya dikira juara.
Galah Panjang
*dimainkan diluar
rumah..
*tidak dimainkan
secara individu, tetapi dengan dua kumpulan.
*Terdiri dari kumpulan
penyerang dan kumpulan bertahan.
*Setiap kumpulan
mempunyai pemain tidak kurang dari seramai 4org&kebiasaannya terdiri dari
sepuluh pemain sahaja.
*Salah seorang dari
ahli kumpulan itu akan dilantik sebagai ketua dan lainnya adalah sebagai
awak-awak sahaja.
*Tugas ketua kumpulan
adalah sebagai mengawasi setiap penyerang yang masuk dan keluar dari
gelanggang, iaitu disepanjang garisan permulaan, garisan tengah dan garisan
disekeliling gelanggang. Manakala awak-awak hanya menjaga garisan melintang di
dalam gelanggang.
*Sebelum permainan
dimulakan undian secara wan tu som dijalankan oleh kedua-dua ketua
pasukan. Siapa yang menang akan menjadi pasukan penyerang. Penetapan pengiraan
bertukar giliran akan ditentukan terlebih dahulu, samada hanya dengan cuitan ke
badan pemain atau dengan menangkap pemain.
Gelanggang Permainan
*Kawasan permainan
yang sederhana luas diperlukan, samada di atas tanah, kawasan bertar atau
bersimin dan di atas padang. Tiada ukuran khas penetapan yang perlu dipatuhi,
tetapi dianggarkan antara enam hingga lapan meter lebar dan jarak bagi setiap
garisan lintang gelanggang antara tiga hingga empat meter.
* Jumlah garisan
lintang bagi awak-awak tidak terhad, ia mengikut jumlah pemain bagi setiap
pasukan.
*Sebagai penanda
garisan, akan digunakan tepung atau tali jika dimainkan di atas padang. Cat
juga boleh digunakan sekiranya gelanggang simin. Tetapi kebanyakan kanak-kanak
akan melorekkan garisan tersebut di atas tanah sahaja.
Cara Bermain
*Sejurus sebelum
permainan dimulakan, ketua pasukan penyerang akan menepuk tangan ketua pasukan
bertahan di petak kepala gelanggang. Ini menandakan permainan sudah dimulakan
dan awak-awak boleh mula menyerang, samada secara individu atau beramai-ramai.
*Setiap pemain
hendaklah melepasi semua garisan hingga ke garisan belakang sekali dan kembali
semula hingga ke garisan hadapan tanpa dapat dicuit oleh pasukan bertahan. Jika
salah seorang dapat dicuit oleh pasukan bertahan maka pasukan itu dikira mati.
Pertukaran kedudukan akan dilakukan iaitu pasukan yang bertahan akan jadi pasukan
penyerang dan sebaliknya.
Peraturan Permainan
Kesemua pemain pasukan
penyerang akan dikira mati jika salah seorang dari mereka dicuit oleh pemain
pasukan bertahan.
Pemain pasukan
penyerang tidak boleh berundur kebelakang setelah melepasi garisan gelanggang,
ia dikira mati yang akan menyebabkan pertukaran kedudukan pasukan.
Pasukan penyerang
dikira mati jika terdapat pemainnya terkeluar dari garisan gelanggang.
Pasukan penyerang
dikira menang jika salah seorang dari pemainnya dapat melepasi kesemua garisan
hingga kembali ke garisan permulaan. Satu mata diberikan kepada pasukan ini dan
permainan akan dijalankan semula.
Mana-mana pasukan yang
dapat mengumpul mata tertinggi akan dikira memenangi perlawanan tersebut.
Konda Kondi
*dikenali sebagai
Perik Mata
*memerlukan fikiran
yang tajam dan kekuatan pemain, iaitu ketika memikir arah yang selamat untuk
menguis kayu dan mengejar kayu yang dikuis untuk mematikan pihak lawan.
Permainan ini memerlukan kawasan lapang. *Peralatan yang diperlukan adalah
terdiri daripada dua batang kayu kecil berukuran, l5cm dan 30cm panjang.
Kedua-dua batang kayu ini berbentuk bulat dan berukuran 2cm garis pusat. Kayu
yang pendek dipanggil anak dan yang panjang dipanggil ibu. Lubang sedalam 15cm
juga dikorek bagi meletakkan kayu panjang. *Undian secara 'wan to som'
dijalankan bagi membentuk pasukan dan menetapkan pasukan mana yang harus
memainkan terlebih dahulu.
Permainan Pertama
Pemain pertama
memulakan permainan dengan meletakkan kayu pendek melintang lubang, kayu
panjang digunakan untuk menguis kayu pendek itu supaya melambung ke udara,
setelah itu kayu panjang diletakkan semula melintang lubang sementara itu, ahli
pasukan lawan hendaklah cuba menyambut kayu pendek yang dikuis oleh pemain itu
sebelum jatuh ke tanah. Jika pasukan lawan berjaya berbuat demikian, semua
pemain daripada kumpulan yang sedang bermain itu dikira mati. Permainan akan
diambil alih pula oleh pasukan lawan, tetapi jika pasukan lawan gagal
menyambutnya, mana-mana ahli hendaklah membalingkan kayu pendek masuk ke dalam
lubang ataupun mengena kayu panjang. Jika kayu itu masuk ke dalam lubang atau
pun terkena kayu panjang yang diletakkan melintang tadi, cuma pemain itu sahaja
yang dikira mati. Sebaliknya, jika kayu yang dibaling oleh pemain lawan itu
tidak mengenai lubang atau kayu panjang itu, pemain tersebut boleh mendapatkan
mata dengan mengira jarak kayu itu jatuh dari lubang. Satu jarak kayu panjang
dikira satu mata.
Permainan Kedua Pemain
tadi akan mengambil kayu pendek dan melambungkan ke udara, kemudian memukulnya
kuat dengan kayu panjang. Dia diberi peluang sebanyak tiga kali jika pukulan
pertama atau keduanya tidak kuat. Sekali bagi pemain lawan cuba menyambut jika
tidak berjaya. Pemain tadi boleh mendapat mata, dengan kiraan yang sama. Mata
yang diperoleh dicampur dengan mata daripada langkah pertama tadi.
Permainan Ketiga
Seterusnya, pemain
beralih kepada langkah ketiga yang dipanggil patuk ular. Pemain menyandarkan
kayu pendek di tepi lubang, kemudian mengetuk hujung kayu pendek itu dengan
kayu panjang. Jika pukulan dibuat dengan baik, kayu pendek akan melentik ke
udara. Pemain itu hendaklah bersedia untuk memukul kayu pendek itu sebelum
jatuh ke tanah, dengan menggunakan kayu panjang. Tempat kayu pendek itu jatuh
dikira mata, iaitu mengiranya dengan menggunakan kayu panjang, kiraan mata
tetap sama seperti sebelumnya. Pasukan yang mempunyai mata tertinggi memenangi
perlawanan ini.
PROGRAM PEMBANGUNAN
SUKAN
Aspek
perancangan,pengelolaandanpentadbiran
Tujuan pembangunan
sukan
Melaksanakan
program pembangunan sukan dari peringkat akar umbi secara menyeluruh ke semua
daerah.
Mewujudkan
program latihan yang sistematik dan berkesan secara berterusan dalam jangka
masa panjang.
Melahirkan
atlet remaja yang berpotensi dan layak untuk mewakili Negeri dalam kejohanan
SUKMA dan seterusnya mewakili negara.
Melahirkan
pegawai sukan dan jurulatih yang berkualiti serta lebih efisen dalam
melaksanakan tugas dan tanggungjawab.
Memantau
perlaksanaan program latihan yang dijalankan di setiap pusat latihan.
Aspek perancangan
OBJEKTIF UTAMA:
Pembangunan sukan akan
menekankan kepada penambahbaikan institusi dan organisasi untuk meningkatkan
profesionalisme dan menggalakkan pencapaian yang lebih baik dalam sukan.
3 TERAS STRATEGIK DLM
PMBANGUNAN SUKAN:
A)
Memperkukuh jentera sukan negara dan keupayaan institusi persatuan sukan -
menggalakkan pencapaian yang lebih baik dalam sukan.
SEKTOR KERAJAAN
Memberi
penekanan kepada lapan sukan teras, iaitu olahraga, akuatik, badminton, boling
tenpin, bolasepak, gimnastik, hoki dan skuasy.
Pejabat
Pesuruhjaya Sukan akan terus menganjur program latihan untuk pemegang jawatan
dengan memberi tumpuan kepada pentadbiran dan pengurusan.
Bagi menyeragam
pengurusan persatuan sukan di seluruh negara, Akta Pembangunan Sukan, 1997 akan
diperluas ke Sabah dan Sarawak.
SEKTOR SWASTA
Digalak untuk
melengkapi usaha Kerajaan - menyedia kemudahan sukan dan rekreasi di kawasan
yang akan dibangunkan untuk tujuan kediaman, komersil dan perindustrian.
Rancangan
jangka panjang - penyediaan dan pengurusan kemudahan sukan dan rekreasi akan
digubal.
Perkongsian
dengan sektor swasta akan dipergiat bagi membantu usaha mengenal pasti bakat
muda serta menyedia peluang yang lebih kepada generasi muda menyertai aktiviti
sukan.
B)
Membangunkan budaya kesukanan di kalangan rakyat Malaysia melalui pelaksanaan
pelbagai program sukan.
Pelbagai
program sukan dan aktiviti rekreasi berkaitan sukan akan dianjur untuk terus
meningkatkan penyertaan masyarakat dalam sukan - program pembangunan kecergasan
dan aktiviti luar.
Program baru
berasaskan kekuatan dan ketahanan yang boleh menarik penyertaan lebih ramai di
kalangan belia akan diperkenal.
Program dan
aktiviti ini akan meningkat dan menggalakkan pelancongan sukan dan menyumbang
kepada pertumbuhan industri sukan.
C)Menggalakkan gaya
hidup aktif dan sihat melalui sukan dan rekreasi.
Program gaya
hidup aktif akan diteruskan bagi membolehkan belia terutamanya di peringkat
akar umbi menyertai acara sukan.
Bagi mempromosi
manfaat mengekalkan gaya hidup sihat di kalangan orang ramai, lebih banyak
program kesedaran seperti kempen, program pendidikan kecergasan dan kalistenik
di tempat kerja dan taman awam akan diteruskan dalam tempoh Rancangan.
Sebanyak 50
peratus rakyat Malaysia dijangka terlibat secara langsung dalam aktiviti gaya
hidup cergas dan sihat menjelang tahun 2010.
Aspek pengelolaan
Peningkatan kemudahan
sukan
Beberapa
kemudahan sukan sedia ada di peringkat negeri dan daerah akan di naik taraf.
Langkah akan
diambil untuk memastikan penyenggaraan dan penjagaan kemudahan dilakukan dengan
sempurna termasuk penguatkuasaan peraturan dan prosedur mengenai penggunaan
kemudahan tersebut.
Penyediaan atlet
pelapis
Akses yang
lebih kepada program latihan di luar negara akan disediakan untuk memastikan
atlit cemerlang dalam sukan berprestasi tinggi pada peringkat antarabangsa.
Usaha akan
terus diambil untuk menyedia lebih ramai atlit muda untuk menyertai
pertandingan pada peringkat antarabangsa melalui program latihan dan kejurulatihan
yang sistematik.
Pembangunan sukan
sekolah
Pendekatan yang
lebih bersistem - mengenalpasti dan menyediakan atlit di peringkat sekolah
rendah dan menengah akan diguna pakai bagi mewujudkan asas yang lebih baik bagi
membolehkan penyertaan dalam sukan berprestasi tinggi.
Lebih ramai
guru pendidikan jasmani akan ditempatkan di sekolah rendah manakala mata
pelajaran olahraga dan gimnastik akan dijadikan sebahagian daripada kurikulum
pendidikan.
Program
pembangunan sukan sekolah - diperkukuh termasuk menaik taraf kemudahan sedia
ada, membina dua sekolah sukan baru, penglibatan dan penyertaan yang lebih
cemerlang di peringkat antarabangsa serta penyediaan lebih ramai jurulatih yang
berkelayakan dan berkebolehan.
Sekolah akan
digalakkan untuk menganjur aktiviti selepas waktu sekolah bagi menyediakan
peluang kepada pelajar untuk menambah baik kemahiran mereka dalam sukan yang
dikenali dan melibatkan diri dalam aktiviti baru di bawah bimbingan jurulatih
yang baik.
Akses yang
lebih baik kepada kemudahan dan kompleks sukan akan disediakan kepada pelajar
termasuk kemudahan di bawah pengurusan pihak berkuasa tempatan dalam usaha
menggalakkan pelajar aktif dalam sukan.
Program kejurulatihan
Satu program
khas akan diperkenalkan untuk akreditasi jurulatih yang terlibat dalam
menjalankan program pembangunan atlit manakala bekas atlit dan atlit sedia ada
yang berpengalaman akan digalakkan untuk mengikuti latihan yang perlu untuk
menjadi jurulatih.
Institusi
pendidikan tinggi awam - digalakkan untuk menawarkan lebih banyak tempat kepada
pelajar untuk mendaftar pada peringkat ijazah dalam bidang sains sukan serta
program bagi melatih jurulatih baru.
Contoh program
pembangunan sukan
Menyelaras
Program Cari Juara
Menyelaras
Program Talent ID
Menganjurkan
dan menyertai Age Group CompetitioN
Klinik Sukan
Menyelaras
Penyertaan Kejohanan U12, U15 dan U18
Menganjurkan
Sports Education Seminar secara berterusan
Program
Pembangunan Bakat
Aspek
pentadbiran
Badan bertanggungjwb
dlm pembgnn sektor sukan:
KEMENTERIAN
KEBUDAYAAN, BELIA DAN SUKAN
KEMENTERIAN
PENDIDIKAN
PERTUBUHAN DAN
PERSATUAN SUKAN
Aspek yg dititik berat
dlm pembgnn sukan
SEKOLAH
KERAJAAN DAN SEKOLAH SWASTA/MSSR DAN MSSM/PENGURUSAN/ KEJURULATIHAN/KEMUDAHAN
SUKAN/YAYASAN SUKAN/INTENSIF/BIASISWA
Pembangunan
Jurulatih
Jenis2 jurulatih
1)
IDEALISTS
2)
ROLLING STONE
3)
CLIMBERS
4)
AMBITIOUS COACHER
5)
HANGER - ON
Kaedah penyusunan
program
1.
KEPERLUAN
v
Menentukan keperluan diri dalam bidang sukan.
v Memikirkan
teknik untuk melahirkan atlit bertaraf antarabangsa.
v Menetapkan
bentuk dan tahap kepakaran yang diperlukan.
1.
PERINGKAT
v Menentukan
bilangan jurulatih bagi setiap peringkat (tempoh 5 tahun).
v knlpasti
sumber,kemudahan,peralatan&tenaga pengajar yg akn melatih mereka.
1.
MENGENAL
PASTI
v Persatuan
sukan menegenalpasti jurulatih yang berkelayakan untuk memberi latihan yang
teratur.
v Jika tiada
sebarang kemudahan latihan, persatuan sukan harus berhubung dengan badan sukan
yang sudah berjaya.
1.
MERANCANG
v Selepas
melalui semua peringkat ,perancangan mengadakan latihan jurulatih boleh
diusahakan untuk mencapai matlamat.
v Sistem latihan
jurulatih memerlukan pendekatan yang lebih bersistematik.
1.
MEMIKIRKAN
SUMBER
v Penyediaan
latihan = Kementerian Belia dan Sukan (KBS).
v Latihan
kejurulatihan = Majlis Sukan Negara (MSN).
v Bantuan
latihan jurulatih di peringkat pusat =Majlis Olimpik Malaysia
Rancangan latihan
jurulatih
1.
Menentukan
bentuk,jenis dan bidang pengetahuan yang disampaikan bagi setiap peringkat
latihan.
2.
Peruntukan masa yang
bersesuaian bagi setiap pembentangan semasa kursus latihan.
3.
Menentukan sumber
kemudahan yang mencukupi, kelengkapan tenaga pengajar bagi setiap peringkat
kursus latihan.
4.
Mengadakan program latihan
bagi melahirkan jurulatih yang berwibawa.
5.
Menentukan tenaga
pengajar yang layak bagi setiap tahap latihan kejurulatihan sukan itu.
Pemilihan calon
jurulatih
1.
Mempunyai kecerderasan
dan kematangan fikiran.
2.
Mempunyai pengetahuan
mengenai pertumbuhan dan perkembangan manusia.
3.
Motivasi yang tinggi
dalam bidang dan perkembangan sukan.
4.
Berminat untuk
terlibat dalam sukan untuk jangka masa panjang.
5.
Kemahiran mengajar
yang menyeronokan dan berkesan.
Prinsip kejurulatihan
1.
Mempunyai kepakaran
dalam bidang sukan dan dapat membantu atlit sukan mengembangkan bakat serta
pandai berdirikari.
2.
Akui perbedaan antara
individu wujud di kalangan atlit dan sentiasa memikirkan kepentingan atlit
untuk jangka masa panjang.
3.
Berhasrat mencapai
kecermerlangan berasaskan matlamat, pertumbuhan,perkembangan dan pembangunan
atlit.
4.
Kepimpinan melalui
teladan.
5.
Berpakaian kemas dan
bersesuaian.
Kelebihan jurulatih
sukan asing
1.
Dapat menggunakan
kepakaran yang dimiliki serta-merta.
2.
Memberi kesan positif
secara tidak langsung kepada jurulatih-jurulatih muda yang kurang
berpengalaman.
3.
Menjadi “Role Model”
kepada para jurulatih yang mengikuti program latihan itu.
4.
Program latihan dapat
diwujudkan dengan lebih teratur.
5.
Mewujudkan sikap
mencapai kecemerlangan dalam bidang sukan di kalangan jurulatih yang mengikuti
kursus latihan.
Peranan yang perlu
dimainkan oleh jurulatih :
v Menetapkan
tahap pengajaran dan pembelajaran mengikut keperluan individu.
v Merancang
program aktiviti sukan berasaskan keperluan individu yang menjadi peserta dalam
latihan.
v Mewujudkan
suasana keadaan persekitaran pembelajaran sukan untuk membolehkan atlit belajar
sendiri.
v Tenaga
pengajar memberi panduan dan bimbingan yang diperlukan oleh para peserta sukan.
v Menilai
kejayaan individu mengikut objektif yang telah ditetapkan oleh tenaga pengajar.
Kenal pasti bakat
Kenal pasti bakat
sukan
§ berkembang/keyakinan/perhubungan
Pemerhatian bakat
sukan
*PRINSIP:
1. aktiviti fizikal
2. variasi pola
pergerakan
3. pertumbuhan
kanak-kanak
4. tempoh masa latihan
*SUMBER AHLI SUKAN YG
BERBAKAT & TBAIK
1. Sek kerajaan dan
swasta
2. Majlis Sukan
Sekolah-sekolah Menengah (MSSM)
3. Kelab dan persatuan
sukan tempatan, daerah & negeri
4. Persatuan Belia
Insentif untuk atlit
berbakat
} elaun khas
} diberi
pekerjaan tertentu
} ganjaran &
elaun tertentu
} biasiswa
} kemudahan
perjalanan, penginapan, perubatan, peralatan sukan
} diberi latihan
di luar negara
} pingat &
surat penghargaan
Sistem kenalpasti
atlit
§ KRITERIA/SIFAT AHLI SUKAN /PERTANDINGAN/RASA
HATI/UJIAN ASAS
Pembangunan Atlet
} program
pembangunan bakat
} guru pjk ramai
ditempatkan di sek
} program
pembangunan sukan dinaiktarafkan
} tambahkan
bilangan jurulatih bertauliah
} program
persediaan atlit
Pemilihan atlit
berdasarkan:
*somatotaip,jisim
badan,ketinggian,jisim badan”bebas lemak’,pembahagian segmen badan
UNDANG-UNDANG DAN
PENTADBIRAN SUKAN
UNDANG-UNDANG SUKAN
1. Terdapat akta dalam
sukan.Akta ini dinamakan Akta Pembangunan Sukan 1997 dan hendaklah dipakai di
seluruh Malaysia.
Objektif
(a) untuk menggalakkan
dan membangunkan sukannya
(c)
memastikan perlembagaan &kaedah dipatuhi dan diikuti oleh semua
anggotanya.
(b) mengekalkan
hubungan baik dan kedudukan baik ( semua badan pengelola dan pengawalseliaan
antarabangsa bagi sukannya.)
Kaitan undang2&
sukan
KEADILAN-adil antara
semua /DISIPLIN-pentingkan disiplin/MEMAHIRKAN LAGI TEKNIK-kuasai teknik
betul/NILAI MURNI-bertolak ansur/RUJUKAN-kepada individu
pakar/SISTEMATIK-aktiviti tersusun /KESELAMATAN-mesti selamat
Rang Undang-Undang
(a) penganjuran
pertandingan, seminar, klinik atau kursus untuk sesuatu sukan;
(b) penghantaran
peserta ke pertandingan atau acara sukan
(c) apa-apa aktiviti
lain yang bersampingan atau berkaitan dengan sesuatu sukan;
(d)aktiviti
sukan", berhubungan dengan sesuatu sukan,termasuklah—
Akibat tiada undang2
§ PANDANGAN SERONG TERHADAP JURULATIH DAN
PENGAJAR
§ SUKAN DIPANDANG
§ REMEH DAN BERBAHAYA
§ HUBUNGAN TIDAK ELOK ANTARA AHLI
§ SUKAN TIDAK MEMBANGUN
Faktor-Faktor Kecuaian
1. Tugas/
tanggungjawab – sama ada anda telah menjalankan tugas anda dengan betul
2. Pelanggaran tugas/
tanggungjawab
3. Sebab sebenar
kemalangan (actual and proximate cause)
4. Darjah kerosakan
& kemalangan berlaku
Jenis-Jenis Kecuaian
• Kecuaian boleh
dielak jika anda:
o Buat perancangan
yang teliti
o Hindari berlakunya
faktor2 kecuaian
• ‘Contributing
negligence’
• ‘Comparative
negligence’
• ‘Assumption of risk’
• ‘An act of God’
Liabiliti sukan
ü ESTABLISH DUTY
§ Tanggungjawab guru dalam perkhidmatan
§ Lindungi murid
§ Dari kemalangan
ü BREACH OF DUTY
§ Buktikan kesalahan
§ Samaada plantif yng membuat ataupun guru tidak
lindungi
§ Paparkan bukti betul
ü PROXIMATE
CAUSE
§ Kenal punca kejadian
§ Wujudkan perkaitan punca-punca
§ Adakah ianaya munasabah
ü DETERMINE
CAUSE
§ Buktikan dengan terperinci kerosakkan atau kemalangan
§ Akibat perlanggaran dan kecuaian yang berlaku
Perbezaan Kecuaian dan
liabiliti
ü KECUAIAN
§ Tanggungjawab akibat perlakuan
§ Atau tindakan cuai
§ Cth,guru dikatakn cuai apabila dia x munasabah
berkelakuan sbg guru hngga akibatkan kemalangan
ü LIABILITI
§ Samaada wujud tanggungjawab perudangan akibat
perlakuan cuai itu.
§ Tp,x semestnya individu yg cuai mesti
menanggung liabiliti akibat kecuiannya.
§ -Liabiliti boleh dipindahkan
ISU-ISU DALAM SUKAN
Wanita dan sukan
*Peranan bersama
-
Mainkan peranan penting dalam kegiatan sukan.
-
Gembeling tenaga di semua peringkat sukan.
-
Sama- sama bergiat secara aktif dalam perlakuan atlit dan libatkan diri dalam
bidang kejurulatihan.
-
Sama- sama sediakan kemudahan, peralatan, kumpul dana dan aktif dalam
pentadbiran sukan.
*Mitos wanita dalam
sukan
Sejarah
§ 1986- 1st Olympic di Athens, Greece- wanita
tidak boleh menyertai sebarang acara.
§ Dipercayai jika guna tenaga fizikal
keterlaluan akan rosakkan sistem peranakan.
§ Mitos ini menyebabkan kaum wanita lambat ambil
bahagian
Sistem peranakan
§ Kepercayaan- Kegiatan sukan boleh rosakkan
sistem peranakan & pusingan haid.
§ Latihan yang cergas- boleh sebabkan putus
haid, (sementara)
§ Bantu memudahkan kelahiran anak, cepat kembali
sihat.
Ketahanan
§ Ketahanan atlit wanita tidak sama dengan atlit
lelaki.
§ Acara sukan jarak jauh tidak sesuai dengan
wanita- jejas kesihatan.(bagi atlit terlatih, ia tiada masalah)
§ Wanita punyai ketahanan lebih baik dari lelaki
kerana peratusan lemak bawah kulit badan yang berlebihan.
Sikap agresif
§ Wanita yang terlibat secara cergas-memiliki
sifat kelakian.
§ Mempunyai sifat agresif, berdaya saing dan
memiliki otot yang besar.
§ Wanita yang miliki sifat otot yang besar tidak
akan dapat menyamai kekuatan yang dimiliki oleh lelaki.
Binaan senda
§ Binaan sendi tulang yang lebih longgar -mudah
cedera,cth: sendi lutut.
§ Kegiatan fizikal yang cergas akan rosakkan
alat peranakan wanita.
§ Perkembangan otot dan latihan yang betul akan
mengelakkan berlakunya kecederaan.
Perbezaan atlet lelaki
dan wanita
Atlet lelaki
§ Kaum lelaki memiliki bahu yang lebih lebar,
pinggang yang lebih kecil, kaki dan lengan yang lebih panjang.
§ Jadi, anggota badan lelaki menjadikan mereka
lebih cergas untuk melompat, membaling & berlari.
§ Denyutan jantung lelaki adalah lebih kuat.
§ Dada yang lebih bidang berbanding wanita.
Atlet wanita
§ Mempunyai sendi yang lebih longgar, tendon dan
ligamen yang lembut.
§ Mempunyai pusat tarikan bumi yang lebih rendah
dan dapat buat imbangan dengan baik.
§ Mempunyai lemak badan dua kali ganda daripada
lelaki- menjadikan wanita tahan sejuk dan daya tahan tinggi.
Sukan dan media masa
Jenis media
*elektronik:tv,radio,internet
*cetak:akhbar,majalah,risalah,poster,banner,pamplet
Kepentingan media
cetak
Penganjuran
sukan
Keputusan
permainan atau perlawanan
Latihan dan
persediaan athlit
Profil
Penganugerahan
dan insentif
Organisasi,
pembangunan dan pengurusan acara.
Penganjuran sukan
Memuatkan
tentang tarikh, tempat diadakan, penajaan, pasukan yang akan bertanding dan
peserta yang akan menyertai.
Bagi kejohanan
yang besar seperti Sukan Olimpik, Bola Sepak Piala Dunia(FIFA), media
menyiarkan siri laporan bermula sebelum kejohanan.
Latihan dan persediaan
atlet
Memberi
maklumat mengenai latihan dan persediaan athlit untuk menghadapi sebarang kejohanan.
Menyiarkan
cabaran yang akan dihadapi oleh athlit dan penyelesaiannya.
Politik dan Sukan
Politik- proses
yang digunakan manusia untuk menyelesaikan perbalahan diantara kepentingan
pesendirian dan kepentingan awam didalam sesebuah institusi masyarakat itu
sendiri.
Sukan tidak
akan wujud tanpa campur tangan politik atau pihak berkuasa kerajaan.
Ramai ahli
politik terlibat dalam sukan samada sebagai pegawai, penganjur, pentadbir dan
sebagainya.
Pengaruh politik dalam
sukan peringkat kebangsaan
Bentuk dan
corak gangguan politik terjadi dalam banyak cara
Perbezaan
kepentingan merupakan antara alasan utama yang menyebabkan sesebuah badan sukan
dipengaruhi gangguan politik.
Ada pihak
berpendapat ada ahli sukan digunakan pihak tertentu untuk kepentingannya
Ada pihak
berpendapat ahli politik menggunakan sukan untuk kepentingan politik mereka.
Sebab hubungan antara
politik dan sukan
*safeguarding the
public order:melindungi undang2 awam
*mengekalkan
kesihatan&kecergasan
*menaikkn
martamat,kuasa sesebuah kump,komuniti/bangsa
*memberi kesedarn ttg
identiti,kepunyaan&kesepaduan antara rakyt
*menghasilkn nilai
dominan dan ideologi
*meningktkn sokongn
kpd ketua politik&kerajaan
*meningktkn
perkembangan ekonomi negara
Insentif&Atlet
Insentif:
Insentif ini
bertujuan mendorong mereka mempertingkatkan prestasi ke tahap cemerlang di
dalam pertandingan pada peringkat antarabangsa dan terus kekal serta
memperbaiki prestasi dari semasa ke semasa
Sesuatu (yang
berupa kebendaan atau tidak) yang diberikan atau ditawarkan sebagai dorongan
atau galakan.
Jenis2 insentif
§ Hadiah kemenangan/Elaun sara hidup/Elaun
tuisyen/Cuti/Biasiswa
Perjudian dalam sukan
Judi bermaksud
permainan dengan menggunakan wang dan lain-lain sebagai taruhan.
Punca kegiatan rasuah dlm
sukan
Kewujudan peluang
/Penyalahgunaan kuasa/Kelemahan pengurusan dalaman/ Ketamakan
Kesan rasuah
Atlet yang
menerima rasuah akan didakwa di mahkamah
Terdapat juga
atlet atau pemain yang digantung permainan mereka dan ada juga yang dibuang
daerah. Keadaan seperti ini telah mencemarkan nama baik dan tujuan asal sukan
tersebut diadakan.
Rasuah
menyebabkan usaha kerajaan memperuntukkan berjuta-juta ringgit ke arah
kecemerlangan sukan di negara ini gagal mencapai matlamat.
Peminat sukan
tempatan hilang keyakinan dan enggan datang untuk menyaksikan sesuatu acara
yang berlangsung terutamanya sukan bola sepak.
Kualiti sukan
di tahap yang sama dan berkemungkinan merosot, seperti hilang sengat.
Cara mengatasi
Menubuhkan
jawatankuasa mengatasi gejala rasuah
Semua pihak
termasuk pemain, pegawai persatuan dan orang ramai perlu bekerjasama menangani
masalah ini
Menetapkan
peraturan supaya semua persatuan bola sepak membayar gaji penuh setiap bulan
bagi mengurangkan peluang "bookie" mempengaruhi pemain menerima
"wang kopi" untuk mengatur perlawanan
Memperhebatkan
program pembangunan sukan sehingga ke peringkat akar umbi
Subjek etika
sukan perlu diajar di peringkat sekolah rendah sehingga ke peringkat kolej atau
unversiti
Para atlit
hendaklah menghindari kegiatan rasuah dan menghargai sokongan peminat keatas
mereka.
Cabaran sukan
membangun masa kini
Persatuan Sukan dan
Pengurusannya
§ Corak pengurusan sukan
-
Penentuan matlamat.
-
Perbincangan matlamat.
-
Mentakrif hasil yang diharapkan.
-
Penilaian prestasi yang diharapkan.
-
Menyediakan maklum balas untuk menjamin kepuasan.
§ Atlit
-
Motivasi atlit
-
Tanggungjawab atlit
-
Masalah sosial dan kesepaduan
§ Kawalan terhadap tahap kebangkitan (arousal).
-
Ketenangan dalam menghadapi pelbagai situasi.
-
Meningkatkan keyakinan diri dan kepercayaan terhadap keyakinan diri.
-
Konsentrasi dan tumpuan
-
Kawalan emosi semasa pertandingan
-
Komitmen atlit
Faktor yang menghalang
motivasi
*kurang keyakinan
diri./pemikiran negatif/tiada matlamat/masalah dalam pasukan/ganjaran negatif
§ Tanggungjawab Atlit
-
Kesedaran kendiri/Latihan yang konsisten/Hubungan baik dengan pihak pengurusan
dan pasukan/Menghadapi tekanan selepas perlawanan
§ Masalah Sosial dan Kesepaduan/Strategi yang
digunakan:
-
Sesuaikan dengan peranan sendiri dan pihak lain./Atlit ‘junior’ belajar dari
atlit ‘senior’./Berjuang bersama hadapi perlawanan./Setiap pemain dalam pasukan
sama penting./Elak kelompok kecil dalam pasukan.
§ Sumber Kewangan
§ Penajaan/Derma/Dana Kerajaan
Masalah yang
sering dihadapi:
-
Kekurangan dana untuk kemudahan/Pembayaran gaji/Saluran dana dan sumbangan
tidak diuruskan dengan betul/Tiada penajaan
§ Cabaran
-
Kemudahan untuk meningkatkan prestasi atlit (gym, stadium, pusat latihan)
-
Jaminan kepada atlit (insurans, pencen, insentif)
-
Sekolah sukan
§ Masyarakat
-
Pendedahan kepentingan sukan
-
Semangat kesukanan (sokongan kepada pasukan negara)
-
Tanggapan negatif terhadap sukan
-
Mengukuhkan program pembangunan sukan massa bagi membina masyarakat yang
cergas, sihat dan produktif ke arah perpaduan negara.
-
Memantap program sukan massa agar ianya dapat melibatkan semua lapisan
masyarakat dari semua peringkat akar umbi.
NILAI DAN ETIKA DALAM
SUKAN
Permainan fair play
§ Fairplay biasanya dikaitkan dengan sesuatu
permainan dalam bidang sukan
§ ‘Fairplay’ bermaksud satu situasi
permainan yang bersih dan adil
§ Manakala ‘unfairplay’ pula merujuk kepada
permainan yang tidak adil dan ada unsur penipuan dan kekasaran didalam sesuatu
permainan.
Mengapa ia boleh
terjadi?
Pengadilan yang
berat sebelah
Musuh tradisi
cth jepun-china malaysia-indonesia-thailand
Cuaca -panas
menyebabkan pemain panas baran
padang yang
tidak memuaskan
Disiplin pemain
kurang
Kurang suntikan
semangat dan galakan
Langkah mengatasi
Meningkatkan
mutu pengadilan spt mengenakan tidakan terhadap pngadil itu sendiri.
Mengenakan
denda kepada pemain ikut kesalahan (kad merah/kuning)
Rasa hormat
antara pemain dan pemain lawan. Pemain perlu bersikap lebih profesional.
Mengenakan
insentif dan hadiah kepada para pemain. Pihak penganjur perlu memberikan
insentif kepada pasukan ‘fairplay’ cnthnya EUFA-portogal 2004
Kriteria pemilihan
pasukan ‘fairplay’
Sesebuah
pasukan dinilai berdasarkan;
Kad kuning dan
kad merah: jika tiada sebarang kad diberikan,pasukan mendapat 10 mata. 1 mata
akan ditolak dari setiap kad kuning dan 3 mata jika mendapat kad merah.
Mata maksimum
bagi sesebuah pasukan yang menunjukkan permainan bersih dan Positif adalah 10.
dan mata minimum adalah 1.
Penyalahgunaan bahan
dalam sukan
menggunakan
bahan atau kaedah terlarang dalam aktiviti sukan yang bertujuan untuk
meningkatkan prestasi seseorang secara sengaja atau tidak sengaja.
Contohnya
adalah seperti penyalahgunaan dadah dan doping.
DRUG
atau DADAH merupakan sesuatu bahan (selain daripada makanan) yang apabila
diambil, akan menyebabkan perubahan dalam badan.
DOPING
adalah penggunaan bahan atau kaedah yang diharamkan untuk meningkatkan prestasi
sukan oleh atlit.
Kenapa sesetengah
bahan dan kaedah diharamkan?
Kesihatan
- Banyak bahan boleh menyebabkan kesan yang tidak baik terhadap kesihatan jika
tidak digunakan dengan betul.
Etika -
Di dalam sesetengah keadaan bahan-bahan dan kaedah-kaedah yang diharamkan boleh
meningkatkan tahap keupayaan atlit melebihi tahap biasa.
Undang-Undang
- Sesetengah drug adalah haram dan dengan itu penggunaannya adalah dilarang
dalam sukan.
Polisi penyalahgunaan
dadah di malaysia
Pencegahan
Pembasmian :
◦
Salah laku dan penyalahgunaan dadah
◦
Sikap dan kebiasaan yang cenderung ke arah doping
Memantau :
◦
Ujian doping di luar pertandingan
◦
Parameter latihan dan tahap keupayaan
Keganasan dalam sukan
FAKTOR
1.
Kurangnya semangat
kesukanan – luntur semangat akibat ahli pasukan yang lemah menyebabkan
keganasan berlaku.
2.
Mental dan emosi yang
terganggu- contoh pemain tenis yang terganggu oleh tekanan dari penonton.
3.
Disiplin pemain yang
kurang- ada pemain tenis yang mematahkan raketnya dalm permainan.
4.
Faktor dalaman-masalah
peribadi di kalangan pemain di bawa ke padang permainan.
5.
Pengadil yang berat
sebelah dalam permainan.
KESAN-KESAN
1.
Kecederaan berlaku –
ada sesetengah pemain bola yang sanggup mengasari pemain lawan.
2.
Mutu sukan yang rendah
3.
Pandangan masyarakat
yang negatif.
CARA
MENGATASI
1.
Memperbanyakan lagi
kem-kem motivasi di kalangan pemain-pemain.
2.
Tingkatkan lagi
disiplin dalam diri setiap pemain.
3.
Memupuk semangat
kesukanan
4.
Mepertingkatkan mutu
pengadilan setiap perlawanan.
5.
Setiap pemain
hendaklah tidak memcampur adukkan masalah peribadi dalam permainan.
Gangguang dalam sukan
Gangguan
bererti sesuatu yang membuat seseorang ,objek atau proses menjadi terbantut dan
tergendala.
gangguan dalam
sukan boleh dikategorikan dalam beberapa jenis seperti gangguan emosi bagi
pemain, gangguan faktor semula jadi, gangguan kemudahan, dan gangguan sesama
manusia.
Gangguan emosi
*Tekanan perasaan
/Gangguan psikologi /Pengurusan EQ
Gangguan faktor semula
jadi
*Faktor cuaca /Fizikal
pihak lawan /Bunyi, cahaya,warna /Keadaan padang dan tapak permainan
Gangguan sesama
manusia.
*Pihak lawan,
pengadil,/Gangguan seksual /Sorakan peminat
0 comments:
Post a Comment